Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Algemeen

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de concurrentie binnen dit domein. Teveel, vinden uitgevers, die nu 25 miljard euro van Google eisen in een rechtszaak die in Nederland plaatsvindt.

Monopoliepositie
Advocaten hebben laten weten namens Europese en Britse uitgevers aan de slag te zijn om een schadevergoeding van Google te krijgen van 25 miljard euro. Onder die uitgevers zijn ook Nederlandse bedrijven. Google zou een monopoliepositie hebben op de advertentiemarkt. Het zou verdeeld zijn tussen de EU à 17 miljard euro en het VK à 8 miljard euro, maar er kunnen zich nog meer uitgevers bij de rechtszaak voegen. Google zou mediabedrijven met zijn algoritmes en keuzes miljarden aan inkomsten hebben afgenomen.

DPG Media en Mediahuis
De vraag is welke Nederlandse uitgevers zich bij de rechtszaak voegen. Er wordt gesuggereerd dat het zou gaan om DPG Media en Mediahuis, maar hierover wil de advocaat geen uitspraken doen. In ieder geval zijn er twee grote, Nederlandse uitgevers die zich bij de strijd hebben aangesloten. Echt strijd, want Google is niet van plan om een voet te verzetten. Het vindt dat er flink wordt gespeculeerd en meent dat het juist heel goed samenwerkt met uitgevers uit dit continent. Het zegt juist dat het uitgevers helpt om inkomsten te genereren.

Klik hier voor het volledige artikel op DutchCowboys