Afbeelding

Verschillen in mediagebruik onder Nederlandse bevolking nemen toe

Algemeen

Vorig jaar besteedden Nederlanders dagelijks gemiddeld acht uur en 33 minuten aan media. Gemiddeld besteden Nederlanders twee uur en 24 minuten per dag aan televisiekijken op het moment van uitzending, ofwel 'lineair'. Dit blijkt uit het onderzoek 'Media: Tijd in kaart' van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waarin de gegevens van bijna drieduizend Nederlanders zijn geanalyseerd die een dagboek bijhielden over hun mediagebruik.

Ondanks een flinke toename in het bezit van smartphones en tablets, veranderde de gemiddelde totale tijd die Nederlanders van 13 jaar en ouder aan media besteden niet tussen 2013 en 2015. In de manier waarop Nederlanders kijken, luisteren, lezen en communiceren is in deze periode van twee jaar wel een verandering te zien.

Bevolkingsgroepen verschillen aanzienlijk in hun kijkgedrag. Vooral 65-plussers kijken graag televisie. Op een doorsnee dag kijkt 90 procent naar de beeldbuis. Onder de 13- tot 19-jarigen is dit nog maar 49 procent. In 2013 keek nog 67 procent van de tieners naar de televisie op het moment van uitzending. Het aantal tieners dat op een dag kijkt naar gestreamd, gedownload of gekocht videomateriaal verdubbelde van 9 naar 18 procent.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/verschillen-in-mediagebruik-onder-nederlandse-bevolking-nemen-toe