Afbeelding

Dit zijn de politieke partijen van plan met de journalistiek

Algemeen

Hoe denken de Nederlandse partijen over de journalistiek? We maakten een analyse van de partijprogramma's. Van de PvdA mag er 100 miljoen extra naar de publieke omroep, de VVD wil juist bezuinigen. De Vrijzinnige Partij pleit voor een NL Checkt-bureau, dat zorgt voor naleving van de Journalistieke Code.

Aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart doen 28 partijen mee. In zeventien partijprogramma's zijn passages te vinden over media en journalistiek. Met uitzondering van DENK gaat elke partij in op de inrichting van de publieke omroep. Behalve het budget en de kerntaken van de omroep, komt ook de vraag 'wel of geen reclame' aan de orde, de online toegankelijkheid van de programma's. Ook bespreken veel partijen de vraag wie er programma's mogen maken: alleen omroepverenigingen, of ook andere producenten?

De meeste partijen gaan tot op zekere hoogte in op het belang van journalistiek voor de democratie. Veel aandacht is er voor het behoud van regionale en lokale media. Enkele partijen stellen daarnaast praktische voorwaarden rondom het werk van journalisten: aanpassing van de Wet Openbaarheid Bestuur (Partij voor de Dieren), het instellen van een journalistieke eed (DENK).

Elf partijen besteden in hun verkiezingsprogramma geen aandacht aan journalistiek of media, of hebben überhaupt geen programma (GeenPeil, Niet Stemmers).

Partijprogramma's grootste partijen
VVD, PVV, CDA, D66 en GroenLinks zijn volgens de Peilingwijzer de vijf grootste partijen. In het partijprogramma van de PVV gaat het niet over journalistiek of media. We bespreken daarom ook de zesde grootste partij: de Partij van de Arbeid. De volgorde is bepaald door de mate waarin het partijprogramma aandacht besteedt aan dit onderwerp.

D66: Omroep minder ouderwets
Onafhankelijke, hoogwaardige en kritische journalistiek op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Daar pleit D66 voor in het partijprogramma, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de rol van media en het belang van journalistiek voor de democratie.

De publieke omroep behoudt als kerntaken nieuws, informatie, cultuur en educatie. De omroep moet minder 'ouderwets' worden en meer pluriform: ook producenten die niet bij een traditionele omroepvereniging horen, mogen programma's maken. Bezuinigingen op de publieke omroep worden gehalveerd. De bezuiniging op regionale omroepen gaat met 5 miljoen omlaag. Regionale omroepen moeten bovendien zendtijd krijgen op landelijke netten.

PvdA: 100 miljoen extra naar omroep
Over de taak van journalisten wordt in het partijprogramma van de PvdA weinig gezegd, behalve dat zowel nationaal als internationaal journalisten beschermd moeten worden in hun vrije nieuwsgaring.

De publieke omroep mag wat betreft de PvdA ook amusement brengen. Wel moet de onderscheidende, publieke kwaliteit van de programma's toetsbaar zijn. PvdA wil een fonds voor nieuw talent en onconventionele programma's. Er moet 100 miljoen euro extra naar de publieke omroep, waaronder ook de regionale en lokale omroepen. De PvdA pleit verder voor media-educatie.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/dit-zijn-de-politieke-partijen-van-plan-met-de-journalistiek/