Afbeelding

Hoe opleidingen journalistiek invulling geven aan ‘journalistiek ondernemerschap’

Algemeen

Een vaste baan is bijna ondenkbaar in de journalistiek. Veel journalisten gaan tegenwoordig als freelancer aan de slag. Worden studenten op dit moment eigenlijk wel opgeleid tot ondernemers? En krijgen ze genoeg ruimte om ervaring op te doen? Uit de afstudeerscriptie van Maike Abma blijkt dat journalistiek onderwijs nog in ontwikkeling is, maar dat ondernemerschap steeds meer aandacht krijgt.

In 2015 hebben de vier hbo-opleidingen journalistiek (Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Utrecht, Fontys en Windesheim) een nieuw beroeps- en opleidingsprofiel opgesteld. Deze bestaat uit vijf nieuwe competentiegebieden die zijn gebaseerd op de veranderingen in de journalistiek. 'Ondernemerschap en innovatie' is een van deze competentiegebieden. Dit betekent dat iedere journalistieke opleiding een programma rondom dat thema in het curriculum moet opnemen.

Maar hoe hebben de opleidingen dat vorm gegeven? Wat voor ondernemerschap en innovatie krijgen de studenten aangeleerd? Om daar achter te komen interviewde ik docenten van de vier opleidingen en analyseerde ik de studiegidsen. Hieruit blijkt dat alle opleidingen een nieuw curriculum hebben, maar dat deze nog wel in ontwikkeling zijn. Hieronder vertel ik per opleiding wat er aan ondernemerschap gedaan wordt.

Lees verder op De Nieuwe Reporter: www.denieuwereporter.nl/2017/03/hoe-opleidingen-journalistiek-invulling-geven-aan-journalistiek-ondernemerschap/