Afbeelding

Negatieve media-aandacht tijdens campagneperiode schaadt politici niet

Algemeen

Mediaberichtgeving over politici heeft invloed op het stemgedrag van burgers. Maar opvallend genoeg heeft positieve media-aandacht een veel groter effect dan negatieve media-aandacht. Sterker nog: negatieve aandacht heeft tijdens de campagneperiode helemaal geen nadelige gevolgen voor politici.

Dat stellen Nederlandse onderzoekers. Zij deden onderzoek naar de media-aandacht voor Nederlandse partijleiders in dagbladen en onderzochten of positieve en negatieve berichtgeving over deze politici en hun karaktereigenschappen een invloed hebben op de stemintenties van burgers.

Positieve en negatieve media-aandacht
Hiervoor analyseerden zij berichtgeving over Nederlandse partijleiders in alle Nederlandse dagbladen tussen 2006 en 2012. Er werd gekeken of politici positief of negatief werden beoordeeld op bepaalde karaktereigenschappen, zoals communicatievaardigheden en integriteit. Daarnaast maakten de onderzoekers gebruik van het EenVandaag Opiniepanel; een dataset over stem-intenties, bestaande uit 50.000 respondenten en 110 interviews.

Uit het onderzoek blijkt dat positieve media-aandacht een positief effect heeft op de stem-intentie van burgers en negatieve media-aandacht een negatief effect. Hoewel deze uitkomst niet verrassend is, is het opvallend dat de invloed van positieve media-aandacht vele malen groter is dan die van negatieve media-aandacht.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/wat-zegt-de-wetenschap/negatieve-media-aandacht-politici/