Afbeelding

Google bezorgt uitgevers meer siteverkeer, neemt stokje over van Facebook

Algemeen

Het bereik van Amerikaanse nieuwssites is in de laatste twaalf maanden sterk gegroeid dankzij toenemend mobiel bezoek, en dan vooral via Google.

Dat blijkt uit cijfers van Chartbeat, een analysetool voor sitebezoek. Volgens die cijfers is het aantal pageviews dat (van Chartbeat gebruikmakende) nieuwsmedia via Google AMP vergaren verdubbeld van 400 naar ruim 800 miljoen.

Google ziet het zitten met nieuws, blijkt uit uitspraken van senior vice president Kent Walker op technologiesite Axios. Het bedrijf wil er 'vol op en besteedt naar eigen zeggen veel tijd aan het finetunen van de Accelerated Mobile Pages-techniek, die nieuwsartikelen sneller doet laden. Deze week lanceerde Google nog de aanvullende, Snapchat-achtige functionaliteit AMP Stories.

Facebook
Bij Facebook gebeurt het omgekeerde: het platform kondigde vorige maand aan het nieuwsgehalte op het platform terug te schroeven ten faveure van posts van vrienden.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/kort-nieuws/google-siteverkeer/