Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Hoe steeds meer media hun aanbod personaliseren: de gebruiker krijgt wat hij zoekt

Algemeen

Via Facebook, Instagram en Twitter krijgen nieuwsconsumenten al een tijdje verhalen voorgeschoteld die volgens algoritmes het best bij hen passen, maar nieuwsmedia gaan nu ook zelf hun verhalen gepersonaliseerd verspreiden. Hoe ver zijn zij hier al in? En wat zijn de mogelijkheden verder?

De tijd van homogene nieuwsdiëten ligt ver achter ons. De hedendaagse technologie maakt het mogelijk om iedere nieuwsconsument zijn eigen, persoonlijke portie informatie te serveren. Personalisatie heet dat: de ene nieuwsgebruiker iets anders voorschotelen dan aan de andere. Het is mogelijk in verschillende gradaties en aan de hand van verschillende kenmerken.

Van klassieke krant naar nieuwssite als Facebookfeed
De eerste personalisatiestap is de klassieke krant, journaal of website. Hier wordt het hele publiek hetzelfde nieuws aangeboden, maar ligt de focus al wel op een bepaalde doelgroep. Het ene medium bijvoorbeeld is meer links-progressief en/of opiniërend, een ander weer meer feitelijk en gericht op de gemiddelde burger. Hoewel een krantenlezer er natuurlijk voor kan kiezen om een verhaal over te slaan, bepaalt de redactie wat zijn mogelijkheden zijn.

Bij de tweede gradatie is dit ook nog het geval. Hier ligt de keuze welk nieuws belangrijk wordt gemaakt nog wel bij de redactie, maar krijgt niet iedereen hetzelfde nieuws voorgeschoteld. Denk hierbij aan Facebook, waar een sportliefhebber eerder de sportverhalen van de Volkskrant te zien krijgt dan de muziekverhalen. Een ander voorbeeld is Blendle, waar gebruikers een mix krijgen van door de redactie geselecteerde must-reads en verhalen die volgens een algoritme het best bij hen passen.

Aan het uiterste einde van het personalisatiespectrum heeft een redactie niets meer te zeggen over wie welk nieuws ontvangt. Er zijn (nog) geen voorbeelden van media waar dit gebeurt, maar denk aan een nieuwssite als een soort Facebookfeed, waarin iedereen wat anders ziet.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/media-personaliseren/