Betrouwbaar platform verhoogt effectiviteit adverteren

In hoeverre hebben mensen tegenwoordig nog vertrouwen in wat politici, media en bedrijven zeggen? En in welke mate beïnvloedt dat het effect van reclame?

Het vertrouwen in bedrijven, media, overheden en NGO's daalt sinds 2008 wereldwijd, aldus de Edelman Trust Barometer. Het is een onderwerp dat, in de tijd van Trump, fake news en het Cambridge Analytica-schandaal van Facebook de afgelopen jaren veelvuldig aandacht kreeg in de media. Hoe geloofwaardig worden media nog geacht? Heeft het eigenlijk nog wel zin om te adverteren als toch niemand de boodschap serieus neemt? En wat is de invloed van dat afnemende vertrouwen in media op de effecten van reclame in die media?

Eén ding is zeker: goed vertrouwen wordt meer beschaamd dan ooit… In het programma 'Opgelicht' zien we wekelijks schrijnende voorbeelden van waar naïviteit toe kan leiden. En nieuwe technologie maakt het soms nóg moeilijker in te schatten of iets betrouwbaar is of niet. Steeds meer mensen krijgen bijvoorbeeld te maken met phishing mails of callcenters uit India. Ervaringen die het vertrouwen beschamen.

In dit artikel worden de resultaten van drie studies uit 2017 en 2018 (uitgevoerd door Mediabrands Marketing Sciences, Sanoma en Alpha.One) samengevat. Met behulp van de studies is een antwoord gezocht op de vraag of een minder vertrouwen in media ook leidt tot een verminderd effect van reclame in die media.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2018/09/10/betrouwbaar-platform-verhoogt-effectiviteit-adverteren-onderzoek/

Meer berichten