Afbeelding

Tijd spenderen aan media, een complete werkdag per dag

Algemeen

Vorig jaar besteedden Nederlanders dagelijks gemiddeld acht uur en 23 minuten aan media, met tien minuten minder ten opzichte van 2015 is de tijdsbesteding stabiel te noemen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Media:Tijd 2018' (.pdf), waarin de gegevens van bijna drieduizend Nederlanders zijn geanalyseerd die een week lang een dagboek bijhielden over hun mediagebruik.

Wat verder opvalt is dat live radio luisteren de populairste luisteractiviteit blijft, In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio. Het uitgesteld kijken en on demand kijken is opnieuw toegenomen. Van de totale kijktijd van 3 uur en 5 minuten kijken we nu 58 minuten per dag naar on demand.

Een derde van de leestijd van 42 minuten vindt plaats via een scherm, tweederde van papier. En bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter. Inmiddels gaat 62 procent van de 1 uur en 4 minuten voor communiceren via media naar de smartphone.

Lees verder op Villamedia: www.villamedia.nl/artikel/tijd-spenderen-aan-media-een-complete-werkdag-per-dag