Foto: Stockfoto 123RF

Een gebrek aan clicks duidt niet altijd op een gebrek aan interesse

Sinds begin dit jaar doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. In de vorige aflevering van Klikt het? sprak Slot over de positieve kant van data-analyses. In de nieuwste aflevering behandelt ze de negatieve aspecten. Data-analyses beantwoorden volgens Slot namelijk vooral veel 'wat-vragen', maar laten belangrijke 'waarom-vragen' onbeantwoord.

De meeste redacties hebben enorme bergen aan informatie over hun publiek. Ze weten welke devices hun lezers gebruiken, via welke kanalen mensen op nieuwswebsites komen en op wat voor onderwerpen ze het meest klikken. In de vorige aflevering van Klikt het? besprak Slot hoe dit soort metrics journalisten kunnen helpen met het nemen van beslissingen.

Zo kunnen redacties er bijvoorbeeld voor kiezen om minder aandacht te besteden aan onderwerpen die weinig likes of clicks opleveren. In diezelfde aflevering benadrukte Slot echter ook dat redacties zich niet blind moeten staren op bezoekersdata. Die gegevens kunnen nuttig zijn, maar ze kunnen ook verkeerd geïnterpreteerd worden en de belangrijkste vragen (waaróm doen gebruikers wat ze doen) krijg je er niet mee beantwoord.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/een-gebrek-aan-clicks-duidt-niet-altijd-op-een-gebrek-aan-interesse/

Meer berichten