Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Waarom journalisten overstappen naar commercieel werk (en hoe dat bevalt)

Algemeen

Veel journalisten doen ook commercieel werk, bijvoorbeeld als tekstschrijver of PR-adviseur. Sommigen maken zelfs definitief de overstap richting de commerciële sector. Duitse wetenschappers onderzochten de belangrijkste redenen voor journalisten om de journalistiek achter zich te laten. In hun onderzoek geven oud-journalisten tips om morele conflicten in een nieuw, commercieel werkveld te vermijden.

In het onderzoek, uitgevoerd door de universiteit van Mainz, wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamde "duw- en trekfactoren". Beide leiden ertoe dat journalisten commercieel werk gaan doen. Slechte werkomstandigheden in de journalistiek, zoals lage tarieven, 'duwen' journalisten uit hun oorspronkelijke werkveld, aantrekkelijke voorwaarden in de commerciële sector 'trekken' journalisten richting de commerciële sector.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/waarom-journalisten-overstappen-naar-commercieel-werk-en-hoe-dat-bevalt/