Lijstjes met ‘best gelezen artikelen’ zeggen weinig over de voorkeur van het publiek

Nieuws over entertainment, beroemdheden of schandalen staat vaak boven aan de lijstjes van best gelezen artikelen. Het lijkt dus alsof het publiek het liefst dit soort nieuws leest. Dat klopt niet, blijkt uit onderzoek van Reuters Instituut naar de nieuwsvoorkeuren van de lezer. De nieuwsconsument leest graag relevant nieuws dat zijn of haar persoonlijke leven óf dat van naasten beïnvloedt.

Door de opkomst van online journalistieke platformen overschrijdt nieuws gemakkelijk regionale en nationale grenzen. En de nieuwsconsument beschikt over een groter media-aanbod dan ooit tevoren. Maar wat leest het publiek eigenlijk het liefst? Een Deense onderzoeker vroeg namens het Reuters Instituut de beweegredenen van mensen om een nieuwsartikel te lezen. Wat bleek: verhalen die impact hebben op het persoonlijke leven van de nieuwsconsument of dat van hun vrienden of familie wekken de meeste interesse. De meest-gelezen lijstjes zijn juist slechte indicaties van de voorkeuren van het publiek.

Staar je niet blind op kliks
De best gelezen verhalen op digitale nieuwsplatforms of sociale nieuwsmedia zijn vaak sensationeel, beschrijven incidentele gebeurtenissen en dienen geen publiek belang. Dat die verhalen het best gelezen worden, betekent niet dat het publiek veel waarde hecht aan dit soort nieuws.

Verhalen die van publiek belang zijn worden vaak al dagenlang op de radio, televisie, nieuwssites of in papieren kranten onder de aandacht gebracht. Daardoor krijgt de lezer op een gegeven moment het gevoel dat hij voldoende weet van een gebeurtenis. Door het lezen van een kop op een nieuwssite realiseert de lezer zich wat hij al wist en dus heeft hij niet langer de behoefte om erop te klikken.

Oppervlakkige nieuwsverhalen worden vaak op één medium gepubliceerd en niet overgenomen door andere media. Zulke verhalen zijn daardoor altijd nieuw voor de consument en worden klikwaardig. Deze 'populariteit' zorgt ervoor dat dit type nieuws wordt opgepikt door de algoritmes van sociale media en daardoor bereikt het een steeds groter publiek.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten