NNP-verenigingsnieuws

Invoering ‘Ja’-sticker is doodsteek voor veel huis-aan-huiskranten

Om papierverspilling tegen te gaan wil de gemeente Utrecht reclamedrukwerk aan banden leggen. Het idee: introduceer een 'Ja'-sticker voor de inwoners. Alleen bij die huishoudens waar een dergelijke sticker op de deur geplakt zit, mogen folders door de bus. De oude 'Nee Nee'- en 'Nee Ja'-stickers verliezen daarmee hun waarde.

Het aantal mensen dat een 'Ja' sticker opplakt is naar verwachting beperkt, waardoor de verspreiding van reclamefolders substantieel vermindert. De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) is het er volledig mee eens. Zij heeft kant en klare informatie klaarliggen voor gemeenten om de 'Ja' sticker in te voeren.

Een wezenlijk probleem ontstaat echter als er in gemeenteraden discussies worden gevoerd over de vraag wat een reclamefolder nu eigenlijk is. De gemeente Utrecht vindt dat hier ook een huis-aan-huiskrant onder valt. Er staan immers méér advertentiepagina's dan redactiepagina's in, zo is de redenering.

Ook in andere gemeenten ontstaan dit soort discussies. Gemeenteraden bepalen immers op basis van de VNG-instructie zelf of zij de nieuwe 'Ja' sticker al dan niet invoeren en zo ja, voor welk drukwerk dit dan precies geldt.

Klik hier om verder te lezen op de site van de NVJ

Meer berichten