TikTok en de journalistiek

TikTok is in korte tijd een van de grootste sociale media ter wereld geworden. En daar heb je ook als journalist wat aan.

Snapchat is nog niet goed en wel ingeburgerd in de journalistiek of er staat alweer een nieuw sociaal netwerk te wachten om ons leven over te nemen: TikTok. De in China gebouwde app heeft sinds zijn lancering in 2016 een half miljard maandelijks actieve gebruikers vergaard. Het platform is vooral populair onder jongeren: tweederde van alle TikTok-gebruikers is jonger dan dertig jaar.

TikTok laat je gratis korte video's maken – doorgaans 15 tot 60 seconden lang –, waarin muziek een belangrijke rol speelt. Het platform is groot in memes: grappige video's of afbeeldingen die een ware hype worden. Gebruikers van het platform kopiëren elkaars grappige filmpjes in een poging ze nóg lolliger te maken. Een kat door het schermen laten dansen op Mr. Sandman van The Chordettes? Goed voor miljoenen kijkers.

Klik hier om verder te lezen op Villamedia

Meer berichten