Afbeelding

Nederlanders gebruiken sociale media minder vaak, maar Instagram groeit licht

Algemeen

Nederlanders zijn minder sociale media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3600 Nederlanders.

Nederlanders spenderen volgens het onderzoek samen 1,1 miljard minuten per dag aan sociale media. WhatsApp (32 procent), Facebook (32 procent) en Instagram (8 procent) hebben hierin wederom het grootste aandeel.

Ten opzichte van 2017 is het totale aantal minuten echter flink gedaald. Toen bedroeg het totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan sociale media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017.

Wel zit er nog enige groei in Instagram. Het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is met 2 minuten gestegen, terwijl dit voor diensten zoals Facebook (min 5 minuten) en WhatsApp (min 4 minuten) juist is gedaald.

Klik hier om verder te lezen op Emerce