Foto: Stockfoto 123RF

Jaarverslag NDP Nieuwsmedia: groei digitaal kan daling printinkomsten niet compenseren

De grotere bedrijven met groot bereik die lid zijn van NDP Nieuwsmedia rapporteren omzetdalingen, maar de kleinere titels (met een bereik tot 190.000 personen) realiseerden als enigen een bescheiden omzetstijging. Dat blijkt uit het jaarverslag van de brancheorganisatie over 2019.

“De omzetontwikkeling van kleine, middelgrote en grote titels laat verschillen zien. De grote titels (bereik vanaf 330.000 personen) leverden 0,4 procent aan omzet in. Bij de middelgrote titels (bereik van 190.000 tot 330.000 personen) was de daling 1,0 procent. De kleine titels (bereik tot 190.000 personen) realiseerden als enige groep een stijging (gemiddeld 0,7 procent) dankzij goede resultaten op de lezersmarkt”, aldus NDP Media.

De totale omzet van dagbladtitels in 2019 daalde met een half procent tot 1,094 miljoen euro. Een omzetstijging op de lezersmarkt ging gepaard met een omzetdaling op de advertentiemarkt. Vorig jaar groeide het aantal digitale abonnementen bij aangesloten titels, tegen de achtergrond van een knik omlaag op de advertentiemarkt van 2,5 procent. In 2018 was er nog sprake van een lichte stijging.

Klik hier om verder te lezen op NDP Nieuwsmedia

Meer berichten