Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Mediamonitor 2020: veelzijdig en divers nieuwsmenu voor Nederlanders

Algemeen

Nederlanders raadplegen een veelzijdig en divers nieuwsaanbod.

Dat is een van de belangrijkste conclusies uit de Mediamonitor 2020 van het Commissariaat voor de Media.

De Nederlanders lezen, beluisteren en bekijken wekelijks berichten van ruim vijf verschillende nieuwsmedia. Online werden in 2019 2,7 nieuwsmerken per week geraadpleegd. Offline, dus via radio, tv of dagbladen, gebruiken Nederlanders wekelijks 3,4 nieuwsbronnen.

Traditionele nieuwsmedia
Dit duidt er volgens het Commissariaat op dat het nieuwsgebruik weliswaar verandert, maar dat traditionele mediamerken nog steeds een belangrijke rol spelen.

Algoritmen en aanbevelingen van social platforms vormen volgens de toezichthouder een mogelijk risico op een eenzijdig nieuwsmenu. Het aantal Nederlanders dat voor nieuws uitsluitend sociale media gebruikt, is echter beperkt. Ook het aantal burgers dat bewust nieuws mijdt, is in Nederland gering.

Mensen die sociale media aanvullend op nieuwsmedia gebruiken, oriënteren zich breed en divers. Ze gebruiken naast sociale media wekelijks bijna zeven verschillende nieuwsmerken. De kans op een zogeheten filterbubbel is daarmee klein. Het Commissariaat zegt de invloed van systemen van nieuwsaanbevelingen nauwlettend te blijven volgen.

Kijken
Nederlanders zijn video in de afgelopen jaren anders gaan consumeren. Met name jongeren hebben een veranderend kijkmenu, waarin onder meer Netflix, YouTube en Instagram een grote rol spelen. Toch zien ook jongeren bij televisiezenders een belangrijke functie weggelegd voor nieuws, informatie en sport.

Klik hier voor het volledige bericht op NDP Nieuwmedia