Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
Foto: Stockfoto 123RF

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. 

Dit en meer blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.          

Coronavirus meeste impact op digitale communicatie
Het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen hebben veel impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, chatten/appen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps.

Driekwart van de Nederlanders doet al aan videobellen. Vier op de tien Nederlanders is hier sinds de uitbraak van het coronavirus vaker gebruik van gaan maken. Onder 18-34 jarigen is zelfs meer dan de helft (53%) vaker gaan videobellen. Hoewel 65-plussers minder vaak dan andere leeftijdsgroepen aangeven dat het gebruik van videobellen is toegenomen (23%), is het gebruik ook onder deze leeftijdsgroep erg hoog. Meer dan de helft van de ouderen maakt weleens gebruik van videobellen. 

Klik hier voor het volledige artikel op GFK

Meer berichten
De krant