
Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland.
Dit en meer blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.
Coronavirus meeste impact op digitale communicatie
Het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen hebben veel impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, chatten/appen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps.
Driekwart van de Nederlanders doet al aan videobellen. Vier op de tien Nederlanders is hier sinds de uitbraak van het coronavirus vaker gebruik van gaan maken. Onder 18-34 jarigen is zelfs meer dan de helft (53%) vaker gaan videobellen. Hoewel 65-plussers minder vaak dan andere leeftijdsgroepen aangeven dat het gebruik van videobellen is toegenomen (23%), is het gebruik ook onder deze leeftijdsgroep erg hoog. Meer dan de helft van de ouderen maakt weleens gebruik van videobellen.
-
De opkomst van de betaalde nieuwsbrief
12:32
-
Peter Eijsvoogel en Steven Flipse commissaris bij het Commissariaat voor de Media
11:59
-
4 dagen geleden
-
De Tweede Kamerverkiezingen: wat zeggen de partijprogramma’s over de media?
5 dagen geleden
-
Het liveblog sinds corona: persoonlijker, meer service en niet meer weg te denken van de voorpagina
5 dagen geleden
-
Clubhouse is in korte tijd razend populair geworden. Wat is er zo leuk aan?
20 feb, 19:44
-
Journalisten en pr-mensen missen elkaar, of tenminste persbijeenkomsten
18 feb, 08:52
-
Nieuwe ronde Amstelveens Mediafonds van start
17 feb, 08:55
-
16 feb, 16:40
-
De Raad voor de Journalistiek op zoek naar nieuwe journalist leden
16 feb, 11:40
-
Nieuwe website moet weerbaarder maken tegen nepnieuws
15 feb, 07:39
-
Nederlanders in 2020 bovenop het nieuws
4 feb, 16:12
-
3 feb, 16:24
-
2 feb, 16:19
-
Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
2 feb, 16:13
-
Dentsu: groei reclamemarkt in 2021 door stijging digitale bestedingen
2 feb, 08:31
-
Het vertrouwen in het nieuws en de journalistiek is in Nederland nog steeds hoog
2 feb, 08:08
-
29 jan, 09:55
-
Kabinet bereid taakstrafverbod bij geweld tegen journalisten te onderzoeken
28 jan, 10:46
-
Weer fotografen en cameraman bekogeld met stenen en vuurwerk
26 jan, 12:23
-
Paar incidenten over uitzonderingsregels voor pers tijdens avondklok
25 jan, 10:29
-
Dé online trends & ontwikkelingen voor 2021
25 jan, 10:26
-
Ww-uitkeringen journalisten op niveau van voor coronacrisis
23 jan, 12:33
-
23 jan, 12:29
Nieuwsoverzicht
-
De opkomst van de betaalde nieuwsbrief
12:32
-
Peter Eijsvoogel en Steven Flipse commissaris bij het Commissariaat voor de Media
11:59
-
SVDJ kondigt nieuwe aanvraagronde Steunfonds aan
4 dagen geleden
-
De Tweede Kamerverkiezingen: wat zeggen de partijprogramma’s over de media?
5 dagen geleden
-
Het liveblog sinds corona: persoonlijker, meer service en niet meer weg te denken van de voorpagina
5 dagen geleden