Afbeelding
Foto: Stockfoto123RF

Digitaal adverteren groeit toch verder door in crisisjaar 2020

Algemeen

Het marktaandeel van digitaal adverteren is in 2020 opnieuw gegroeid, wel ten koste van het budget van andere ‘traditionele’ mediatypen als radio, tv en print, die allemaal een aanzienlijke daling lieten zien. Dat blijkt uit de cijfers van de Online Ad Spend Study 2020, die Deloitte in opdracht van brancheplatform VIA vandaag presenteert.

Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders 2,34 miljard euro van het marketingbudget aan digitaal adverteren besteed. Search blijft de grootste categorie in online advertising en groeide verder door met zeven procent.

Bij het verschijnen van de vorige studie, gedurende de ‘eerste golf’, was de verwachting dat in 2020 de bestedingen met ruim twintig procent zouden afnemen. Het shockeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of geannuleerd. Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen.

Klik hier voor het volledige artikel op Emerce