Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Aantal lokale nieuwssites bijna verdubbeld: elke gemeente in Nederland telt minstens één hyperlocal

Algemeen

Het aantal hyperlocals in Nederland is in de afgelopen acht jaar bijna verdubbeld. Uit recent onderzoek van het Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht blijkt dat de hyperlocal de meest voorkomende lokale mediavorm is.  Dat betekent niet dat hyperlocals vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van de gemeenschap. Uit de analyse blijkt dat lokale media maar beperkt open staan voor de bijdragen van inwoners.  Onderzoeker Rijk van den Broek deelt de resultaten.

In 2012 maakte het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in samenwerking met het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie een inventarisatie van het lokale medialandschap. De centrale vraag was: welke lokale media zijn er actief in welke gemeente? Het lectoraat heeft dit onderzoek onlangs geactualiseerd. Ook bracht het publieksparticipatie in kaart. Lokale media hebben namelijk ook de ambitie om onderdeel uit te maken van de gemeenschap.

Lokale media per gemeente
In Nederland is online een rijk aanbod van lokaal nieuws te vinden. Op websites van dagbladen, huis-aan-huisbladen, betaalde nieuwsbladen en regionale en lokale omroepen. Daarnaast zijn er ‘hyperlocals’, websites met lokaal nieuws die niet verbonden zijn met een ander (offline) medium. De laatste categorie is sterk in opkomst.  

Klik hier voor het volledige artikel op SVDJ