Foto: Stockfoto 123RF

Mediamonitor 2021: mediaconcentratie, opmars digitaal mediagebruik zet door

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) constateert in de net verschenen Mediamonitor 2021 drie trends, waarvan er twee digitaal gedreven worden: een onomkeerbare toename van digitale mediaconsumptie, ondanks een opleving voor de traditionele lineaire radio en televisie in coronatijden, de onstuitbare opmars van streaming en de convergentie van mediakanalen, waarbij traditionele grenzen steeds vaker vervallen.

“Waar we in het verleden duidelijke scheidslijnen tussen media kenden, zien we nu dat de meeste (grotere) mediabedrijven crossmediale producten aanbieden. Uitgevers die van oudsher aanbieder van het geschreven woord zijn, stappen nu massaal in podcasts. Dit is logisch gezien de aard van de content die zij maken. Tijdschriften en dagbladen worden steeds meer digitaal gelezen en televisiezenders lanceren nieuwe formats eerst online”, aldus het CvdM.

Grote Nederlandse mediabedrijven als NPO, RTL, AD en NRC kiezen vanwege deze convergentie ervoor om hun producties steeds vaker onder één merk te presenteren.

Klik hier voor het volledige artikel op Villamedia

Meer berichten
De krant