Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

‘Podcasts worden minder intensief beluisterd’

Algemeen

Er zijn meer Nederlanders die naar een podcast luisteren maar er wordt wel minder frequent en lang geluisterd naar een podcast. Dit blijkt uit onderzoek van Markteffect. 

Markteffect doet periodiek onderzoek naar het luistergedrag naar podcasts. Zowel in december als mei van dit jaar is dit onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd in december van dit jaar onder een representatieve steekproef van 1.016 Nederlandse respondenten.

Stijging
Er is een lichte stijging in aantal luisteraars naar podcasts te constateren in vergelijking met de vorige meting in mei 2021. Inmiddels luistert ongeveer 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast wat neerkomt op ongeveer 6,4 miljoen Nederlanders, in mei van dit jaar was luisterde 44% van de Nederlanders. Onder hoogopgeleiden is de stijging het hoogst, namelijk van 56% naar 69%. De meest populaire categorieën om te beluisteren, blijken net als in mei van dit jaar “nieuws & politiek” (27%) en ‘’verhalen’’ (23%).

Klik hier voor het volledige artikel op MediaMagazine