De winnende Nieuwsbladfoto van John Wijntjes: cruciaal moment in de voetbalwedstrijd tussen Schoonhoven en Alblasserdam. Doelpunt of niet?
De winnende Nieuwsbladfoto van John Wijntjes: cruciaal moment in de voetbalwedstrijd tussen Schoonhoven en Alblasserdam. Doelpunt of niet? Foto: John Wijntjes

John Wijntjes: ‘Dit jaar ga ik voor drie op een rij’

Algemeen

John Wijntjes (58) werd in 2018 voor het eerst genomineerd voor de NNP Prijs voor de Nieuwsbladfotografie. Een jaar later won de fotograaf uit Ouderkerk aan de IJssel de felbegeerde prijs voor het eerst. En tijdens de NNP-dag in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem riep de jury John opnieuw uit als winnaar. Zijn inzending: een voetbalfoto van een keeper die in het sportarme coronajaar 2020 de bal net voor óf net achter de doellijn pareert. ,,Pas toen ik thuiskwam ontdekte ik de spanning die deze foto laat zien.”

De winnende foto laat een cruciaal moment zien in het duel tussen de voetbalclubs Schoonhoven en Alblasserdam. John herinnert zich de wedstrijd als de dag van gisteren, ook al omdat het een van de weinige wedstrijden was waarbij hij als fotograaf aanwezig was. ‘Vanwege de coronacrisis werden de meeste sportwedstrijden afgelast. Ook evenementen, trouwreportages en klussen van andere opdrachtgevers vielen weg. Het is daarom heel speciaal dat ik de prijs win met deze voetbalfoto.’


De winnende Nieuwsbladfoto van John Wijntjes: cruciaal moment in de voetbalwedstrijd tussen Schoonhoven en Alblasserdam. Doelpunt of niet? - Foto: John Wijntjes

John vertelt dat hij in reguliere weekenden zo’n twee tot drie voetbalwedstrijden fotografeert voor Kontakt Mediapartners in Goudriaan. ‘Deze foto verscheen in de editie Krimpenerwaard Oost. Als ik voetbalfoto’s maak, sta ik meestal bij de cornervlag en gebruik ik een 300-millimeterlens. Tijdens het fotograferen merkte ik wel dat er veel ophef was. De spelers van Schoonhoven hadden de bal over de doellijn zien gaan, maar de scheidsrechter besliste anders en kende geen treffer toe.’

Twee prijzen op tafel
Zelf had de fotograaf op dat moment geen idee. ‘Ik maak met de motordrive een heleboel foto’s en maak thuis een keuze. Toen ik naar deze foto keek, was ik geneigd te zeggen dat het een doelpunt is. Maar helemaal zeker ben ik nog steeds niet.’ 

John geeft aan dat hij de jury van de NNP Prijs voor de Nieuwsbladfotografie verraste met vier foto’s. ‘Twee foto’s stonden in het teken van de coronacrisis en waren heel bijzonder, maar de jury heeft anders beslist. De andere nominaties vond ik ook erg mooi.’

In huize Wijntjes staan na de winst in 2019 en 2020 nu twee NNP-fotoprijzen op tafel te pronken. Lachend: ‘Ik kijk er elke dag met bewondering naar. En eerlijk is eerlijk, het smaakt naar meer. Dit jaar zend ik daarom beslist weer foto’s in en ga ik voor drie op een rij. Aan fotowerk geen gebrek. Nu de coronacrisis is geluwd, ga ik weer elke week naar sportwedstrijden en bezoek ik evenementen.’

Vlammenzee
Twee foto’s die naast de prent van John waren genomineerd voor de Prijs voor de Fotojournalistiek waren een inzending van De Eendrachtbode (Tholen) en Het Kontakt editie Alblasserwaard.

De maker van de voorgedragen foto van De Eendrachtbode was Wim Heijboer (75). ‘De redactie kreeg de melding van een grote bedrijfsbrand in Sint-Maartensdijk’, vertelt Wim, die sinds halverwege de jaren tachtig aan het roer stond bij de Zeeuwse abonnementenkrant en het stokje inmiddels heeft overgedragen aan zoon Pieter. ‘Omdat op dat moment geen andere fotograaf voorhanden was, ben ik zelf op pad gegaan en deze foto gemaakt’, vertelt Wim.


De genomineerde foto van Wim Heijboer van De Eendrachtbode, gemaakt tijdens een grote brand in Sint-Maartensdijk. - Foto: Wim Heijboer

Het beeld laat de eigenaresse van het brandende pand zien, die op haar mobiele telefoon kijkt en een sigaret rookt terwijl op de achtergrond de vlammenzee zichtbaar is. Juist deze details maken de foto opvallend.

Brok in de keel
Geurt Mouthaan (45) maakte zijn genomineerde foto voor Het Kontakt editie Alblasserwaard. Hij was op uitnodiging aanwezig bij een indrukwekkende herdenking van een verkeersslachtoffer. ‘In mijn regio verongelukten in korte tijd twee jonge mensen op vrijwel dezelfde wijze’, aldus Geurt. ‘Ik kreeg contact met een groep jongeren die het slachtoffer op de plek des onheils wilde herdenken. Ik moet bekennen dat ik dit een van de moeilijkste foto’s vond die ik ooit heb gemaakt. Als fotograaf houd je gepaste afstand, maar toch ben je heel dichtbij. Ik maakte de foto met een enorme brok in de keel.’


Geurt Mouthaan legde de herdenking van een verkeersslachtoffer op ingetogen wijze vast. Goed voor een nominatie voor de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie. - Foto: Geurt Mouthaan

De jury van de NNP Prijs voor de Nieuwsbladfotografie werd gevormd door Joost Berends, Merijn Stillebroer en Jeroen Wielaert.

De genomineerde foto van Wim Heijboer van De Eendrachtbode, gemaakt tijdens een grote brand in Sint-Maartensdijk.
Geurt Mouthaan legde de herdenking van een verkeersslachtoffer op ingetogen wijze vast. Goed voor een nominatie voor de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie.