• Rick den Besten is nog altijd de drijvende kracht achter de populaire website Regio-Voetbal.
• Rick den Besten is nog altijd de drijvende kracht achter de populaire website Regio-Voetbal. Foto: Geurt Mouthaan

‘Regio-Voetbal portaal voor 80 amateurclubs’: extra inkomsten via betaalmuur

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

‘Vanavond is er volop Champions League-voetbal, maar onze focus ligt op veertien inhaalwedstrijden in de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard. Alle wedstrijdverslagen vind je vóór middernacht op Regio-Voetbal.’ Hoofdredacteur Rick den Besten (57) van Het Kontakt Mediapartners in Goudriaan stond vijftien jaar geleden aan de wieg van een gratis website waarop nieuws en wedstrijdverslagen van zo’n tachtig amateurclubs worden gebundeld. Regio-Voetbal lokt elke maand 45.000 unieke bezoekers en genereert maandelijks tussen de miljoen en anderhalf miljoen pageviews.

Sinds afgelopen april is Regio-Voetbal omgevormd tot een website met een ‘betaalmuur’. ‘Vanwege de coronacrisis -in die periode werd er niet of nauwelijks gevoetbald- hebben we die beslissing voor ons uitgeschoven. Maar sinds april zijn artikelen en verslagen waarvoor we journalistiek werk moeten verrichten alleen met een STIP-abonnement te lezen.’ De kosten: 3,99 euro op jaarbasis.

Inmiddels zijn er 3200 STIP-abonnementen afgenomen. De laatste weken, sinds de voorbeschouwingen en de start van de competitie, komen er wekelijks ongeveer 100 abonnees bij. ‘Het is en blijft toch een soort nice, maar we hopen te kunnen doorgroeien naar 5000 abonnementen’.

Deze financiële bijdrage moet ervoor zorgen dat het initiatief ook op termijn betaalbaar blijft. ‘Als uitgever van dertien lokale kranten ontvangen we geen abonnementsgelden en ik denk dat we er niet aan ontkomen ook aan lezers een bijdrage voor nieuws op www.hetkontakt.nl te vragen.’ 

Rick geeft aan dat de verkoop van banners inkomsten genereert voor Regio-Voetbal. ‘Maar dan heb je het vooral over de dekking van de kosten, bijvoorbeeld van alle freelancers die wedstrijdverslagen schrijven.’

Passie
De hoofdredacteur van Het Kontakt Mediapartners is sinds de start van Regio-Voetbal tevens webmaster, bureauredacteur en coördinator en trekt er bovendien regelmatig op uit om foto’s te maken bij wedstrijden in de Alblasserwaard. ‘Ik heb een stevig team verslaggevers en fotografen om me heen verzameld, maar beschouw mezelf nog steeds als het vliegwiel van Regio-Voetbal’, bekent Rick. Lachend: ‘Om de website succesvol te houden, moet je een zekere passie aan de dag kunnen leggen.’

Het idee om een amateurvoetbalwebsite te starten, komt volgens Rick voort uit journalistieke gedrevenheid. ‘De lezers van onze kranten moesten voorheen tot dinsdag, woensdag of donderdag wachten op het verslag van hun club. We stelden ons destijds de vraag hoe relevant die verslagen nog waren en kozen voor actualiteit. Op Regio-Voetbal bundelen we sindsdien wedstrijdverslagen en publiceren we alle voetbalnieuwtjes uit de Alblasserwaard, West-Betuwe, Bommelerwaard, Land van Heusden & Altena, Krimpenerwaard en Vijfheerenlanden.’

Derby’s
Rick vertelt dat Regio-Voetbal niet leunt op clubcorrespondenten, maar betaalde verslaggevers inzet die na afloop van de duels op zaterdag en zondag bellen met de trainers van alle regioclubs. Een team van fotografen trekt eropuit om langs de lijn actiefoto’s te maken. ‘Per regio bezoeken we elke weekend een tot twee wedstrijden, de resultaten van alle andere duels worden telefonisch nagevraagd. Onze kracht is dat alle verslagen op zaterdagavond meteen online staan.’

Nóg een speerpunt van Regio-Voetbal: alle tachtig regioclubs staan in de schijnwerpers. ‘De journalistieke verleiding kan groot zijn veel aandacht te besteden aan clubs die uitkomen in de tweede, derde en vierde divisie. Wij belichten juist ook verenigingen wiens vlaggenteams uitkomen in de tweede, derde, vierde of vijfde klasse. En omdat er op dit niveau heel veel derby’s zijn, is er altijd een boeiende wedstrijd van de week die niet alleen veel publiek lokt, maar ook lezers trekt op Regio-Voetbal.’

Sterke merknaam
De vraag werpt zich op of het idee voor Regio-Voetbal ook bruikbaar is in andere regio’s en dus door andere NNP-uitgevers uitgerold zou kunnen worden. ‘Mijn belangrijkste advies is dat je er alleen aan moet beginnen als je gedreven wordt door sport, in dit geval voetbal’, meent Rick. ‘Bovendien moet de organisatie van de uitgeverij zo ingericht zijn, dat wedstrijdverslagen en nieuwsverhalen ook opgenomen kunnen worden in één of meer titels.’

Hij vervolgt: ‘Het voordeel van Regio-Voetbal is dat de advertentiebanners bijdragen in de dekking van de kosten. Belangrijker vind ik de naamsbekendheid die we dankzij het succes van Regio-Voetbal hebben opgebouwd. De website is uitgegroeid tot een sterke merknaam met 1,5 miljoen pageviews per maand, bijna 12.500 volgers op Twitter en 9.500 paginalikes op Facebook. En daarmee bereiken we een veelvoud van de honderden supporters die op zaterdag of zondag langs de lijn staan’.