Afbeelding
Foto: Geertjan Kuper

‘Elke thuiswedstrijd een PEC-pagina in de krant’

Algemeen

BrugMedia in Kampen onderhoudt een hechte relatie met eredivisieclub PEC Zwolle. Commercieel directeur Johan van der Kolk en sportcoördinator/clubwatcher Erik Riemens (BrugMedia) vertellen met salesmanager Jurian Meijntjes (PEC Zwolle) over de hechte band tussen een regionaal mediabedrijf en een betaald voetbalorganisatie die zich graag in stad en ommelanden manifesteert.

De samenwerking tussen BrugMedia en PEC Zwolle dateert van een kleine tien jaar geleden. Commercieel directeur Johan van der Kolk (50) uit Kampen vertelt dat de eredivisieclub voorafgaand aan elk thuisduel een hele of halve pagina vult met actuele wedstrijdinformatie. En die pagina verschijnt in alle BrugMedia-titels, inclusief - en dat is logisch - De Swollenaer

‘Jouw doelgroep leest mijn kranten.’ Met die woorden trok Johan de directeur van PEC Zwolle tijdens een businessevent in Kampen over de streep en lukte het de banden stevig aan te halen. Na een goed gesprek in het MAC³PARK stadion van PEC Zwolle werd een overeenkomst opgesteld die BrugMedia tot een belangrijke mediapartner van de club maakt. ‘Tijdens wedstrijden of een open dag spreek ik regelmatig mensen die kaartjes hebben gekocht naar aanleiding van aankondigingen en berichten in onze kranten.’


• Johan van der Kolk. - Foto: Patrick Laan Fotografie

Korting
Het idee voor hechte samenwerking tussen BrugMedia en regionale sportverenigingen gaat verder terug. ‘Meer dan 25 jaar geleden stelde ik voor het eerst een spread samen over de plaatselijke volleybalclub’, blikt Johan terug. ‘Daaruit is een model ontstaan dat nu veelvuldig wordt toegepast. We bieden sportverenigingen 50 procent korting op reguliere advertentietarieven. Afhankelijk van de afspraken die we maken, kan de korting verder oplopen.’

Het resultaat: veel sportverenigingen vullen regelmatig een hele of een halve pagina met daarop informatie over de eerstvolgende thuiswedstrijd. ‘Daarnaast kiezen clubs voor een leuk portret van een speler, een vrijwilliger of de pupil van de week’, vertelt Johan. ‘Een interview met een sponsor kan eveneens meerwaarde hebben en is vanwege ons grote bereik interessant voor ondernemers. Veel verenigingen zijn gestopt met hun clubblad en kiezen voor een verenigingspagina in onze krant.’

Sterke binding
Als commercieel directeur houdt Johan zich niet bezig met de redactionele invulling van de krantenpagina’s. Hij is blij dat verslaggevers Erik Riemens en Mark de Rooij zowel PEC Zwolle als heel veel andere sportverenigingen in de regio op de voet volgen. ‘Goede berichtgeving over regiosport draagt bij aan een sterke binding tussen krant en lezer.’

ERIK RIEMENS:
‘Scherp oog voor mannen en vrouwen van PEC’

Erik Riemens (49) zit elke thuiswedstrijd van PEC Zwolle op de perstribune van het MAC³PARK stadion. Als freelance sportverslaggever van De Swollenaer volgt hij de verrichtingen van de eredivisieclub op de voet. Erik schrijft wedstrijdverslagen die kort na het laatste fluitsignaal online gepubliceerd worden en verzorgt andere redactionele bijdragen die op woensdag in de krant verschijnen.

Erik is sinds maart van dit jaar sportcoördinator van De Swollenaer en vertelt dat de redactie de aandacht verdeelt tussen een hele trits sportverenigingen die op hoog niveau acteren. Naast de voetbalmannen van PEC Zwolle spelen ook de vrouwen in de eredivisie en dat genereert volop nieuws. ‘Om te voorkomen dat we een soort voetbalkrant worden, richten we ons ook op de basketballers van Landstede en de volleyballers van Regio Zwolle. Beurtelings komen alle sporten aan bod, van waterpolo tot turnen en van korfbal tot padel.’

Elke thuiswedstrijd
Toen De Swollenaer nog op maandag verscheen, vonden lezers de wedstrijdverslagen van PEC Zwolle in de krant. Sinds de samenvoeging met De Peperbus valt de krant elke woensdag op de deurmat en richt de redactie zich op andersoortige berichtgeving. 

‘Ik volg elke thuiswedstrijd vanaf de perstribune’, legt Erik uit. ‘Wedstrijdverslagen publiceren we na afloop van een wedstrijd online. In de woensdagkrant vind je een interview met een speler, samen met een foto die tijdens de thuiswedstrijd is gemaakt. In de zijlijn blikken we vooruit op de eerstvolgende wedstrijd. De laatst gespeelde wedstrijd vatten we in een paar regels samen.’

Interactie
Erik vindt PEC Zwolle een boeiende club om te volgen. ‘PEC Zwolle manifesteert zich nadrukkelijk als een club van en voor de regio. De club steekt veel energie in allerlei initiatieven en projecten die vallen onder de noemer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarmee groeit de interactie tussen PEC Zwolle en de supporters en is er steeds meer interactie.’ De band met PEC Zwolle is sowieso hecht. ‘Ik ben jarenlang teammanager geweest van het vrouwenteam en toen nog de A1. Daarnaast ben ik hoofdredacteur van supportersblad Onder De Peperbus.’

JURIAN MEIJNTJES:
‘PEC Zwolle bereikt regio met lokale kranten’

‘We zijn van een stadsclub echt een regioclub geworden.’ Jurian Meijntjes (43) is salesmanager bij PEC Zwolle en vertelt graag over de manier waarop de eredivisieclub gebruik maakt van het verspreidingsgebied van BrugMedia. ‘We zetten de lokale kranten van BrugMedia in om alle 750.000 inwoners van de regio te bereiken en ze te attenderen op onze thuiswedstrijden.’

Jurian geeft als salesmanager leiding aan een team van drie accountmanagers en een binnendienstmedewerker. Daarnaast stuurt hij de afdelingen Events en Hospitality aan en maakt hij deel uit van het managementteam van de betaald voetbalorganisatie. Die werkt met een begroting van 13 miljoen euro en kent een commerciële omzet van zo’n 7 miljoen euro. ‘Dit realiseren we met zo’n 650 bedrijven die aan PEC Zwolle verbonden zijn.’

Over de samenwerking met BrugMedia is Jurian enthousiast. ‘PEC Zwolle heeft de vleugels in de regio uitgeslagen. Het is een sterke regio met veel bedrijvigheid, die na Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven de meest florerende in Nederland is. Als voetbalclub richten we ons op een verzorgingsgebied dat 22 gemeenten telt en bereikt wordt met de lokale kranten van BrugMedia.’

Volle bak
Hoewel PEC Zwolle meerdere mediakanalen inzet en daarmee een hoog (online) bereik scoort, zijn de lokale kranten onmisbaar. ‘We kondigen onze wedstrijden aan om het stadion vol te krijgen. Vroeger zaten in het oude stadion zo’n 3.000 tot 4.000 supporters. Het MAC³PARK stadion heeft een capaciteit van 14.000 zitplaatsen. Naast seizoenkaarthouders heb je ook supporters nodig die losse kaartjes kopen. En dat lukt; bij alle thuisduels is het volle bak.’

PEC Zwolle beperkt zich in de titels van BrugMedia doorgaans tot wedstrijdaankondigingen. De advertentiepagina’s zouden ook gebruikt kunnen worden voor extra redactionele content, maar de club kiest nu voor sociale media. ‘Misschien is het een idee vaker wat nieuwsitems via de krant te delen. Omdat de redactie van De Swollenaer die verhalen ook zelf oppikt, moeten we daarover nog afspraken maken.’

• Johan van der Kolk.