Afbeelding

Uitgevers willen meer focussen op TikTok en minder op Facebook

Algemeen

In 2023 willen Nederlandse uitgevers zich meer focussen op TikTok en juist minder op Facebook, blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport van Reuters Institute for the Study of Journalism. Het instituut kwam tot haar conlusies na gesprekken met 303 ‘media leaders’ uit 53 landen, waaronder NederlandLaatste wijziging: 18 januari 2023, 12:28

Onder ‘media leaders’ verstaat Reuters hoofdredacteuren, ceo’s, managing directors en ‘head of innovations’. Een meerderheid van de ondervraagden zegt meer aandacht te willen schenken aan TikTok, op de voet gevolgd door Google Search, Instagram en YouTube. Twitch en Apple News krijgen ook iets meer aandacht, de aandacht voor Snapchat blijft gelijk.

Er gaat echter juist minder aandacht naar Facebook en Twitter. Dat is een vreemde keuze, stellen Pieter Zwart (hoofdredactie Voetbal International) en Jaap van Zessen (nog even chef digitale strategie bij het AD) op Twitter. Dit zullen dan leidinggevenden bij nieuwsorganisaties zijn waar verkeer naar site geen doelstelling is, vermoedelijk’, schrijft Van Zessen. ‘Bijzonder. Facebook is niet hip meer, maar voor verkeer nog steeds een goudmijn’, reageert Zwart.

En ook de respondenten van het onderzoek zijn nog niet klaar met Twitter. Zeventien procent van de ondervraagden denkt dat het vak beter af is zonder Twitter, waar 51 procent een Twitter-loze wereld slecht acht voor de journalistiek.

Klik hier voor het volledige artikel op Villamedia