• Johan van der Kolk (l) tijdens de laatste Uitgeversdag van de NNP.
• Johan van der Kolk (l) tijdens de laatste Uitgeversdag van de NNP.

The Young Professionals: ‘Sparren, delen en verbinden’

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Wat is de juiste propositie van je bedrijf? Blijf ik alleen bij print of ga ik ook online mogelijkheden aanbieden? Waar zitten onze lezers en adverteerder op te wachten? Hoe ziet ons vak er over twee tot vijf jaar uit? "Het zijn dit soort vragen waar ook de NNP-
uitgevers mee worstelen", zegt Johan van der Kolk namens het bestuur.

Johan: "Tijdens de laatste NNP-dag bij Archeon in Alphen aan de Rijn werd voor het bestuur opnieuw duidelijk dat uitgevers allemaal zoekende zijn met hun bedrijfstak en -voering. Dat de nieuwsbehoefte blijft bestaan, staat buiten kijf, maar welke dragers daarbij passen is de vraag. Maar ook de vraag of wij alleen advertenties blijven verkopen of met onze klanten willen praten over doelen en welke middelen wij hen daarvoor gaan aanbieden."

Echternachse processie
Het is voor het bestuur reden om de commissie The Young Professionals in het leven te roepen. "In de worsteling zie je gelukkig dat er door veel NNP-uitgevers al stappen worden gezet, maar vaak lijkt het op een Echternachse processie. Bovendien moeten wij concluderen dat de gemiddelde leeftijd van de meeste uitgevers toch relatief hoog is. Met die leeftijd is er ontegenzeglijk heel veel kennis in huis. Tegelijkertijd ontbreekt het bij velen aan de juiste dosis online-kennis. Misschien is het de angst voor het nieuwe of speelt de gedachte: we hebben het altijd al zo gedaan", vertelt Johan enthousiast. "

Uitgeven 2.0
De leden in de commissie The Young Professionals gaan zich bezighouden met uitgeven 2.0. "De nadruk zal liggen op vragen als het waarheen, hoe en waarom. We willen verschillende expertises betrekken binnen ons vakgebied: van redactie tot verkoop en van online tot uitgever. Ze worden afgevaardigd door de leden van de NNP."

De commissie zal zo'n vier keer per jaar bij elkaar komen, maar zal daarnaast ook andere als niet fysieke, maar online kanalen gebruiken voor de communicatie met de achterban. Daarnaast organiseert de commissie jaarlijks twee bijeenkomsten om met de leden te sparren, te delen en te verbinden met als doel verder te komen.

Interesse om deel te nemen? Stuur een mail naar: nnpnl@nnp.nl