Facebook wil meer naar uitgevers gaan luisteren, blijkt op SXSW

Facebook gaat dit jaar zijn relatie met uitgevers herdefiniëren. Dat zei Alex Hardiman, Head of News Product bij Facebook, op SXSW in Austin, Texas. Zelfs het idee om uitgevers direct te betalen voor content die ze via Facebook wordt gedeeld, veegde ze niet direct van tafel.

In een periode waarin Facebook te maken heeft met veel kritiek van de media, stelt het bedrijf zich kwetsbaar op door deel te nemen aan een panel over de relatie tussen het platform en uitgevers en openlijk toe te geven dat het bedrijf op dit moment de antwoorden en oplossingen niet heeft.

Geen stap terug
In één ding is Alex Hardiman, in gesprek met twee journalisten van CNN en Axios, echter heel duidelijk: 'We willen geen stap terug doen van nieuws. Ja, er komt door aanpassingen minder nieuws in de tijdlijn van gebruikers, maar het nieuws dat ze te zien krijgen, is van hogere kwaliteit.' Facebook liet eerder dit jaar al weten minder te focussen op de tijd die gebruikers op het platform doorbrengen – iets waar het jarenlang zijn hele dienst op heeft ingericht – en meer op kwaliteit. Of zoals Facebook het zelf graag noemt: 'time well spent.' De grote vraag is: hoe gaat het bedrijf dat precies doen?

Zoektocht
Kwalitatief hoogwaardig nieuws moet opduiken in de tijdlijn, desinformatie en clickbait krijgt minder aandacht. Hardiman blijft echter vaag over hoe die kwaliteit nu precies wordt gemeten. Ze komt niet veel verder dan een korte uitleg over hoe Facebook in veel landen samenwerkt met factcheckers.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/facebook-uitgevers-luisteren-sxsw/

Meer berichten