NNP-verenigingsnieuws

René de Lange: 'Je moet altijd de laatste ontwikkelingen blijven volgen'

10 vragen aan… René de Lange

1. Wie bent u?
Mijn naam is René de Lange, sinds elf jaar eigenaar van Langeveld & De Rooy, onder meer uitgever van de Texelse Courant. In totaal ben ik al 21 jaar aan het bedrijf verbonden. Door mijn achtergrond als econoom en accountant durf ik anders naar de krant te kijken. Je moet als krant je plek in de samenleving innemen, maar je ogen niet sluiten voor economische ontwikkelingen. Dit vergt ook commerciële keuzes. De Texelse Courant bestaat sinds 1887 en doordat er juiste keuzes zijn gemaakt, is ook de toekomst van de krant gewaarborgd. Iedere week zijn er op Texel elf mensen hard aan het werk om te zorgen dat de krant twee keer in de week bij de abonnees op de mat valt. Mijn roots liggen in Volendam en ik ben zoals ze dat op Texel noemen 'aangespoeld'. De mentaliteit tussen Volendammers en Texelaars verschilt niet zoveel, dus het was makkelijk aanpassen.

2. Vertel eens wat verrassends over jezelf?
Een Volendammer is natuurlijk al verrassend genoeg. Ik zou zo snel niet iets heel verrassends over mijzelf vertellen. Ik hou van lekker eten en een goed glas wijn. Als er nog tijd over is, sla ik graag een balletje op de golfbaan. Onlangs sloeg ik een hole in one, als dat niet verrassend is, dan weet ik het ook niet meer.

3. Wat maakt uw bedrijf zo bijzonder?
De krant staat al sinds 1887 midden in de samenleving. De rol van het toerisme is - sinds de opkomst in de jaren '60 - enorm op het eiland. Tachtig procent van de 'eilandeconomie' is op één of andere manier betrokken bij het toerisme. Dat heeft ook invloed op ons bedrijf, met onder meer uitgaven als de Vakantiekrant en het Texel Magazine. Verder zorgt het afgebakende gebied van een eiland voor zowel uitdagingen als mogelijkheden. Iedereen kent elkaar en heeft een mening. Ook wanneer je niet op het werk bent. Dat maakt de band met de lezer heel hecht.

4. Welk redactioneel verhaal of commerciële activiteit zal u altijd bijblijven?
Met veel plezier denken mijn werknemer Job Schepers en ik terug aan de foto, gemaakt met een mobiele telefoon, van de potvissen die vorig jaar de NNP-Prijs voor de nieuwsbladfotografie won. Hij noemde het een lucky shot en natuurlijk is dat wel een beetje zo. Aan de andere kant was hij in alle vroegte al op het strand. Een nieuwsfoto gaat ook over het moment. Ook heeft de redactie met hun berichtgeving bijgedragen aan het behoud van een tweede ambulance op het eiland. Onze salesafdeling heeft meerdere NNP Bandaprijzen in de wacht gesleept met prachtige commerciële acties. Dat blijft je bij. Onlangs leverde de inzet van het burgerpanel TipTexel.nl een bijdrage over de middelbare school op dat voor meerdere aanpassingen binnen het systeem heeft gezorgd. Dat is wat je wil. Agenderen.

5. Wanneer bent u lid geworden van de NNP en wat waren de overwegingen?
De Texelse Courant is sinds 1945 lid. Je moet willen investeren, maar je krijgt er ook wat voor terug. Hoe gaan collega's om met uitdagingen? Je kunt kennis uitwisselen, terwijl je elkaar niet in de wielen rijdt. Op persoonlijk vlak heb ik er bovendien al vriendschappen aan overgehouden. Zoals Roy Keller, Rick den Besten maar ook Adri de Bruijn die mij aandroeg als opvolger voor deze rubriek. Hij vroeg zich af waar ik mijn tomeloze energie vandaan haal. Ik krijg energie van mooie dingen maken en van mijn kinderen. En sinds enige tijd heb ik geen vrouw meer, dat scheelt ook weer een hoop energie. Hahahaha!

6. Voor welke uitdagingen staat uw bedrijf?
De eerste uitdaging ligt in ons huisvesting/pand. De Texelse Courant is sinds een aantal jaren gevestigd in het hartje van de samenleving, in het prachtige Polderhuis. Dat ga ik nu grondig verbouwen om het weer helemaal in oude glorie te herstellen. Bedrijfseconomisch staan we er goed voor. Alle processen in het bedrijf zijn doorgelicht en geoptimaliseerd zodat het bedrijf klaar is om over te dragen aan een ander als die tijd daar is. Dat is niet volgend jaar, maar wel iets waar je je op voor moet bereiden als eigenaar.

Op het gebied van internet en sociale media hebben wij het geluk dat we in een zeer toeristisch gebied leven. Reisorganisaties werkten hier al vroeg mee en zo kwamen wij er ook al vroeg mee in aanraking. Dat geeft je een voorsprong en het gaat nooit meer weg. Toch zijn er uitdagingen genoeg: je moet altijd de laatste ontwikkelingen blijven volgen, het plaatsen van een simpele advertentie is niet genoeg om je klanten aan je te binden en aan de andere kant moet je ook kwalitatief een krant maken die interessant genoeg blijft voor de abonnee. Die balans blijf je bewaken.

7. Hoe kijkt u naar het lokale, regionale, landelijke en zelfs mondiale medialandschap?
Ik geloof niet in een rol voor de Texelse Courant in de regio. Wij hebben een hyperlokale positie, een vreselijke term overigens. Maar binnen die samenleving is onze positie nog zeer sterk. Wij hebben nog steeds een leesdichtheid van negentig procent. Natuurlijk neemt internet een belangrijke rol in, maar je hebt een bereik dat een adverteerder zelf niet heeft. Daar kun je op inspelen. Er ontstaat nog wel eens het misverstand dat commerciële content, per definitie niet interessant is. Maar je kunt prachtige stukken schrijven, die interessant zijn voor de lezer en ook nog opbrengst binnen brengen. Daarnaast is communitymanaging steeds belangrijker. Je kunt niet overal zijn. Maak gebruik van je lezers en help elkaar. Hierdoor hebben de redacteuren weer meer tijd voor verdieping en dus voor het leveren van meer kwaliteit.

8. Kip of het ei??
Een vergelijking die nog steeds uitgaat van een spanningsveld, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Bij ons is er goed overleg tussen redactie en commercie. Je hebt elkaar nodig. Zonder goede redactie, geen krant. Zonder goede commercie ook niet. Ook hier is er in verleden wel spanning geweest, uiteindelijk wil je hetzelfde. Een goede krant voor de toekomst.

9. Stel: u krijgt ruimte op een tegeltje, wat zou u daarop willen schrijven?
Slechts vernieuwing kan behouden, achter raakt wie stil blijft staan.

10. Welk NNP-lid zou ook in aanmerking mogen komen voor deze rubriek?
Pius Schilder, uitgever van de Nivo, een prachtige krant uit mijn geboortedorp Volendam. Met enige regelmaat pluis ik die helemaal uit als ik op familiebezoek ben en het voelt telkens als een warm bad.

Meer berichten