Foto: Stockfoto 123RF

Bereik van online nieuws: de grote vier, de kleine vier en de ‘globals’

De smartphone wordt steeds belangrijker als platform voor online nieuws. NU.nl, NOS, AD en Telegraaf domineren bij de 'Nederlandse' nieuwsmerken, maar het bereik van Google, Facebook en YouTube blijft een stuk groter.

Bijna heel Nederland is online, en wie online is, haalt zijn nieuws vooral bij NU.nl, NOS, AD en De Telegraaf. Die vier nieuwsmerken hebben ieder maandelijks een bereik van meer dan vijf miljoen Nederlanders online. De Telegraaf is de 'kleinste' van de grote vier, NU.nl de grootste – behalve in februari 2018, toen ze dankzij de Olympische Winterspelen voor één keer nummer twee achter de NOS stonden. AD is in opmars, het afgelopen anderhalf jaar was hun website al driemaal beter bezocht dan die van de NOS.

De kloof tussen de grote en kleine vier (NRC, Volkskrant, RTL en Trouw) groeit. De Volkskrant en NRC hebben een betaalmuur op hun site, bij NRC lijkt dat het bezoek niet te schaden. NRC was bij de 'kleintjes' lang derde, maar sinds een half jaar koploper. RTLnieuws zag het online bereik dalen.

'Kleintjes' is een relatief begrip. Het Parool, Metro, de Gelderlander, LINDA, Brabants Dagblad, Hart van Nederland, GeenStijl, BN De Stem, Tubantia, Eindhovens Dagblad en De Stentor zitten in 2018 niet meer in de top 50 van online Nederlandse merken. De acht grote nieuwsmerken stonden in maart 2018 tussen plek 9 (NU.nl) en plek 47 (Trouw). Bol.com en Marktplaats trekken bijvoorbeeld meer bezoek dan NU.nl.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/de-stand-van-de-nieuwsmedia/bereik-online-nieuws/

reageer als eerste
Meer berichten