Foto: Stockfoto 123RF

Facebook en Google pakken nepnieuws aan maar kunnen het niet bestrijden

De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Internetgiganten als Facebook, Twitter en Google worden gemaand om maatregelen te nemen. In dit vierluik verkennen Maurits Kreijveld en Chris Aalberts wat nepnieuws is en hoe het kan worden bestreden. In dit derde deel de vraag wat Facebook, Twitter en Google doen en of dat zoden aan de dijk zet.

Eind vorig jaar hebben Facebook, Google en Twitter aangekondigd dat ze gaan werken met zogeheten 'trust indicators' om consumenten te helpen de betrouwbaarheid van publicaties en journalisten in hun tijdlijnen beter in te schatten. Daarnaast gaan ze onderling kennis delen en een gezamenlijke database bijhouden van nepnieuws-artikelen en van onbetrouwbare nieuwsverspreiders.

Bij een artikel in de tijdlijn van Google (News en Search), Facebook (tijdlijn) en Twitter (tijdlijn) verschijnt een icoontje waaraan je kunt zien wie de bron ervan is en of het een reclame betreft of niet. Door hierop te klikken verschijnt de Wikipedia-informatie van deze bron zodat lezers zich hierover kunnen informeren. De lezer kan dan zelf een inschatting maken van de betrouwbaarheid.

Lees verder op De Nieuwe Reporterwww.denieuwereporter.nl/2018/05/facebook-en-google-pakken-nepnieuws-aan-maar-kunnen-het-niet-bestrijden/

reageer als eerste
Meer berichten