Foto: Stockfoto 123RF

Klikken en liken op Facebook komt vooral voort uit interesse, de bron doet er niet zo toe

Als Facebookgebruikers nieuwsverhalen in hun tijdlijn zien, klikken ze vooral als ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp. De bron, curator en aanbeveling zijn minder van belang, blijkt uit een verkennend onderzoek onder Duitse Facebook-gebruikers.

Hoe nemen Facebookgebruikers nieuws eigenlijk tot zich en waarom? Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat mensen op sociale media nieuws vooral 'per ongeluk' tegenkomen en dat vrienden invloedrijke curatoren zijn, maar over wat gebruikers drijft tot klikken, zijn onderzoekers nog niet uit.

Om meer te weten te komen over de drijfveren achter klikgedrag, voerde Anna Kümpel een kwalitatief onderzoek uit onder Duitse Facebookgebruikers. Tijdens de interviews moesten proefpersonen door hun Facebookfeed scrollen en hieruit leidt zij vier factoren af die een rol spelen in de keuze van een gebruiker om al dan op een link niet te klikken.

Inhoud heeft de meeste invloed
Deze factoren zijn (1) de karakteristieken van de nieuwsbron, (2) de karakteristieken van de nieuwsinhoud, (3) de karakteristieken van de persoon die het bericht deelt en (4) de aanbeveling van deze curator. Al deze cues hebben invloed op hoe iemand door de tijdlijn navigeert en of diegene klikt, al verschilt het per persoon hoeveel invloed ze hebben, en is dat erg afhankelijk van situationele en persoonlijke eigenschappen van de ontvanger.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/liken-op-facebook-uit-interesse/

reageer als eerste
Meer berichten