Data op de redactievergadering

Je hebt vast wel eens data analyses op de redactie voorbij zien komen. Google Analytics, Facebook Statistieken, zoekwoord analyses. Maar wat betekenen ze? En hoe moet je die cijfers duiden? En wanneer zijn resultaten nu goed en wanneer kunnen ze beter?

Herkenbare vragen? Dat klopt. Bij de meeste uitgevers wordt er geregeld met analyses gewuifd. Maar weinig uitgeverijen werken echt met een groeiplan op basis van data. Cijfers zeggen namelijk niet zo veel als je niet eerst goed afspreekt wat je gaat meten en welke doelstellingen en targets daarbij horen.

Een redactievergadering heeft idealiter twee invalshoeken: data en creativiteit. Naast het bedenken van content kijk je als redactie ook naar de cijfers. Om te leren welke artikelen werken en om samen met de redactie data inzichten te verzamelen. Geef daarom data een belangrijke plek op je redactievergadering.

Performance kanaal en performance content
Als je data wilt introduceren op de redactie, dan meet je steeds twee zaken: de performance van je kanalen en de performance van de content. Alle kanalen brengen statistieken met zich mee. Denk aan de website, nieuwsbrieven, social media zoals Facebook, Youtube, Twitter, LinkedIn en Instagram. Je kunt aan de ene kant zien hoe de kanalen het doen. Hoeveel bereik en engagement ze genereren. Hoe vaak wordt er geklikt en hoe gaat het met volgersgroei? 

Lees verder op Bladendokter: www.bladendokter.nl/data-op-redactievergadering/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=data-op-redactievergadering

Meer berichten