Vijf contentmarketing-trends voor 2019

Wordt contentmarketing in 2019 eindelijk volwassen? De discipline is in ieder geval voorbij het stadium dat "content is king" het enige mantra was. Vijf trends om in de gaten te houden.

Als we Gartner mogen geloven, is contentmarketing de hype voorbij en goed op weg naar volwassenheid. In de Hype Cycle heeft contentmarketing in 2018 de piek van hooggespannen verwachtingen ver achter zich gelaten. De fase van mainstream toepassing komt in zicht. Maar volgens storytelling-expert Cor Hospes is dat in Nederland nog lang niet het geval en zit het vak hier nog in de luiers. "Veel mensen weten nog steeds niet wat het is, wat je ermee kunt en hoe je het moet maken," zegt hij in een interview. "We moeten eerst langs de kleuterschool en nog leren fietsen."

De discussie over de mate waarin contentmarketing volwassen is, lijkt nog wel even te gaan duren. Ondertussen staan de ontwikkelingen binnen het vakgebied in ieder geval niet stil. De trends voor 2019:

1. Het mantra "Content is king" blijft actueel
Vriend en vijand zijn het erover eens: de kwaliteit van de content is cruciaal voor het succes van contentmarketing. Er zijn bepaald geen signalen dat hierin volgend jaar verandering komt. De content kan het resultaat zijn van diepgravende onderzoeksjournalistiek zijn, zoals de veelgelezen verhalen van De Correspondent en de narratieve podcasts van The New York Times bewijzen. Maar het kan ook gaan om de snackable content uit onvergetelijke campagnes of virals. De campagnes van outdoorlabel Patagonia, dat bekend werd met onder andere een boycot van Black Friday, behoren tot de klassieke voorbeelden hiervan. Maar ook Nike's campagne met Colin Kaepernick illustreert het fenomeen.

Lees verder op FrankWatching: www.frankwatching.com/archive/2018/11/26/5-contentmarketing-trends-voor-2019/

Meer berichten