Afbeelding

Rob van Dorp van AdFactory-International, nieuwe Zilveren vriend NNP

Algemeen

Je verhaal schrijven in voorgedefinieerde blokken of gewoon het aantal woorden gebruiken dat je als redacteur nodig acht. "Het is in een notendop het verschil tussen onze en andere software­leveranciers die uitgeverijen van kranten en tijdschriften ondersteunen bij hun werkzaamheden", aldus Rob van Dorp, directeur en eigenaar van AdFactory-International in Arnhem.

Adfactory-International is in februari 2019 Zilveren vriend van de NNP geworden en staat met een stand op de NNP-dag in het Spoorwegmuseum. Rob: "Wij ontwikkelen en leveren software voor uitgeverijen van kranten en tijdschriften in binnen- en buitenland.

Rob: "Wij zijn in 2003 ontstaan uit een spin-off van software-ontwikkelaar Jonge Helden die een paar jaar eerder in Nederland AdFactory introduceerde. Vanaf 2007 hebben wij daar AdFactory-International van gemaakt en wij ontwikkelen browsergebaseerde advertentie- en redactionele software voor print en online."

ConnectionBox voor verbinding met gehoste server en lokale opslag
Het advertentiesysteem biedt een oplossing in het proces van boeken, produceren en publiceren. Rob: "We koppelen onze software rechtstreeks aan opmaakprogramma Adobe InDesign, waarmee je tijd bespaart en opmaakfouten voorkomt. Met Redafact ondersteunen we via een webportaal het redactionele proces. Hierbij kun je artikelen en foto's invoeren voor print, online en sociale media. Het systeem zorgt voor een snelle en flexibele paginaopmaak. Onze ConnectionBox verzorgt de verbindingen met de gehoste server en dient ook als lokale opslag; mocht de internetverbinding wegvallen blijft alle materiaal beschikbaar. Bovendien minimaliseert het de wachttijden."

AdFactory-International richt zich specifiek op kleine en middelgrote uitgeverijen. Rob: "Onze pakketten doen niet onder aan die van andere leveranciers, maar wij passen qua prijs en bedieningsgemak beter bij deze doelgroep. En dat doen we inmiddels bij meer dan 750 titels van diverse uitgeverijen in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Nieuw-Zeeland."

Bij de uitgeverij verschijnt vervolgens kant-en-klaar materiaal
Rob vervolgt: "De afgelopen jaren zie je een verschuiving van print naar print én online. Als je als uitgever je lezers ook online wil voorzien in hun informatiebehoefte, dan is een mooi en actueel platform
essentieel. Wij ontwikkelden hiervoor een speciale nieuwswebsite, met de mogelijkheid deze uit te breiden met een self service portal. Hiermee kunnen adverteerders zelf rubrieksadvertenties als familieberichten en zoekertjes online boeken, opmaken en afrekenen. Bij de uitgeverij verschijnt vervolgens kant-en-klaar materiaal in het systeem; een PDF voor print, en een JPG voor de website. Het is een dienst die we mede aan de hand van de feedback van onze klanten verder hebben ontwikkeld in onze software. Dat maakt ons werk en bedrijf zo mooi."