Afbeelding

Een betrokken publiek: waarom de liefde van twee kanten moet komen

Algemeen

Sinds begin dit jaar doet docent en onderzoeker Mijke Slot van de Erasmus Universiteit onderzoek naar de relatie tussen journalisten en hun publiek. In die relatie is betrokkenheid volgens Slot van essentieel belang. Maar bepalen wat dat precies is, en hoe je zoveel mogelijk betrokkenheid bereikt, blijkt binnen een journalistieke context lastiger dan het lijkt.

Online nieuwsmedia verzamelen allerlei soorten data om de betrokkenheid van het publiek te meten. Zo kijken redacties bijvoorbeeld hoe vaak een artikel via sociale media wordt gedeeld, of hoeveel tijd een gemiddelde lezer op een specifieke nieuwspagina doorbrengt. Volgens Mijke Slot voldoen dit soort cijfers echter niet om een compleet beeld van de betrokkenheid van het publiek te geven. Zo bewijst een Facebook-like bijvoorbeeld niet direct dat een lezer zich emotioneel betrokken voelt bij een specifiek nieuwsmedium.

Belang van wederkerigheid
Ook in de marketingwereld wordt er diep nagedacht over engagement, een ander woord voor betrokkenheid. En daar kan de journalistiek van meeprofiteren. Naar aanleiding van een aantal marketingonderzoeken concludeert Slot bijvoorbeeld dat wederkerigheid van groot belang is om meer betrokkenheid te genereren. Er kan alleen sprake zijn van echte betrokkenheid als beide partijen — zowel het publiek als de journalist — zich met elkaar verbonden voelen. Die eerder genoemde Facebook-like is geen teken van echt engagement, omdat het eenrichtingsverkeer is.

Verhalen moeten innemend én 'journalistiek' zijn
Toch kunnen journalisten de kunstjes en kennis van online marketeers niet een-op-een overnemen. Een journalistiek product verschilt namelijk aanzienlijk van veel andere online producten. In de nieuwste aflevering van Klikt het!? gebruikt Slot onder andere de Europese verkiezingen om dit punt te illustreren. Volgens de gemiddelde journalist zijn de verkiezingen relevant, maar veel lezers vinden ze saai.

Lees verder op SVDJwww.svdj.nl/nieuws/klikt-het-betrokken-publiek-van-twee-kanten/