Dit stappenplan helpt nieuwsredacties om data op waarde te leren schatten

Nieuwsredacties beschikken tegenwoordig over veel verschillende data: het aantal pageviews, de tijd die bezoekers spenderen op de website, de openingsratio van een nieuwsbrief en hoe vaak een artikel wordt gedeeld via sociale media. Toch blijkt uit recent Amerikaans onderzoek dat veel journalisten niet goed weten hoe ze met al deze data om moeten gaan. Ze vinden al die beschikbare data verwarrend, lastig te begrijpen en soms zelfs beangstigend. Daarom schreven de Amerikaanse onderzoekers een 'datagebruiksaanwijzing' voor nieuwsorganisaties.

Eerder dit jaar interviewden onderzoekers van het American Press Institute tientallen journalisten en data-analisten van verschillende Amerikaanse nieuwsredacties. Veel journalisten zeiden dat ze het soms frustrerend vinden dat er zoveel data over hun publiek beschikbaar zijn en dat ze die niet altijd goed weten te interpreteren. Verder vonden sommigen dat data zoals bereik en pageviews eerder als scorekaart dan als hulpmiddel worden gebruikt. De journalisten deelden echter ook hun 'datasuccesverhalen' met de onderzoekers.

Op basis van de interviews stelden de onderzoekers een stappenplan samen. De onderzoekers geven nieuwsorganisaties tips om data zo effectief mogelijk in te zetten en de angst van journalisten voor data weg te nemen. Dit is hun stappenplan:

Stap 1: Bepaal het doel je organisatie en gebruik data om dat inzichtelijk te maken
Zorg dat de doelstellingen van je organisatie duidelijk zijn voor de hele nieuwsredactie en bespreek met je werknemers hoe je ze wilt meten. Een redactionele doelstelling om 'zoveel mogelijk geïnteresseerde lezers abonnee te maken', is voor journalisten abstract en staat ver af van hun individuele werk. Laat journalisten daarom data zien over het aantal lezers dat wekelijks de nieuwsbrief opent. Zo maak je de abstracte doelstelling meetbaar en concreet. Journalisten zullen zich daardoor ook meer betrokken voelen bij de doelstellingen van de nieuwsorganisatie.

Stap 2: Evalueer of een meting zijn doel heeft bereikt
Blik regelmatig terug om te bepalen of een meting van data het gewenste effect heeft gehad. Zo voerde de Amerikaanse toerismesite Whereby intensief campagne om zoveel mogelijk nieuwe nieuwsbrief-abonnees binnen te halen. Na afloop bleek dat het aantal abonnees behoorlijk was toegenomen, maar dat het verkeer op de website nagenoeg gelijk was gebleven. Nu gebruiken ze het aantal lezers dat de nieuwsbrief daadwerkelijk opent als indicator voor een geslaagde campagne.

Lees verder op SVDJ: www.svdj.nl/nieuws/data-gebruiken-redacties-stappenplan/

Meer berichten