Afbeelding

Zorgen over toename ‘ja ja-stickers’: een huis-aan-huisblad is geen reclamefolder

Algemeen

Het aantal gemeenten dat de 'ja ja-sticker' invoert is aan het toenemen. In gemeenten waar deze sticker is geïntroduceerd, mogen reclamefolders alleen nog in de bus worden gestopt als daar een 'ja ja-sticker' op de brievenbus is geplakt. De bedoeling hiervan is om het aantal reclamefolders dat ongelezen in de prullenbak beland te verminderen.

De NVJ noemt dit een begrijpelijke maatregel, tenzij gemeenten ertoe besluiten ook huis-aan-huisbladen als reclamefolder te bestempelen. Juist dit is al gebeurd in Utrecht. Hierdoor is het nagenoeg onmogelijk voor het Stadsblad om te blijven voortbestaan. DPG heeft al gemeld er alles aan te willen doen om het Stadsblad en haar journalistieke functie toch overeind te houden. Een standpunt dat de NVJ uiteraard van harte steunt.

Zorgen
De NVJ maakt zich zorgen over de toename van gemeenten die de 'ja ja-sticker' invoeren. Gemeenten die het huis-aan-huisblad niet uitzonderen van de algemene maatregel, schaffen daarmee ook de journalistieke controle op het eigen functioneren deels af. De huis-aan-huisbladen worden gemaakt door professionele journalisten en zijn een belangrijk middel om het gemeentebeleid onder de loep te kunnen nemen.

Lijn van Den Haag volgen
Al eerder heeft de NVJ geprobeerd duidelijk te maken dat een huis-aan-huisblad geen reclamefolder is. Er staat reclame in om de kosten van het maken van de krant te kunnen dekken, maar de inhoud wordt gemaakt door onafhankelijke journalisten. Een huis-aan-huisblad is een journalistiek product, geen reclamefolder. De gemeente Den Haag heeft ook besloten tot de invoering van de 'ja ja-sticker', maar heeft het huis-aan-huisblad van deze maatregel uitgezonderd. De NVJ hoopt dat meer gemeenten deze lijn gaan volgen.

(bron: NVJ)