Foto: Stockfoto 123RF

Frits van Exter over betaalmuren in bange tijden

Het lijkt zo voor de hand liggend dat media in deze tijd hun betaalmuren volledig slechten. Hoe valt immers te verdedigen dat zij geld vragen voor informatie die, in de woorden van de overheid, van ‘cruciaal belang’ is?

Toen een collega me ernaar vroeg, was ook mijn eerste gedachte: natuurlijk, nu even alles gratis. Ik zag dat The New York Times en enkele andere Amerikaanse kranten daarin al waren voorgegaan. Het lijkt een van die kleine sympathieke gebaren die we in deze tijd zo goed kunnen gebruiken. En als je een opportunist bent, kun je nog altijd bedenken dat het goede reclame is.

Natuurlijk kunnen media ervoor kiezen om nu een gebaar te maken door hun sites open te stellen. Maar ik kan me nog beter voorstellen dat anderen een gebaar maken door redacties en medewerkers, die onder zware omstandigheden hun werk doen, te steunen. Wellicht is een donatiemodel een goed idee, maar een ouderwets abonnement is dat zeker. Zie het als een gezonde investering op langere termijn. 

Klik hier voor het volledige bericht op Villamedia

Meer berichten