
Mediabedrijven zien geen gitzwart toekomstbeeld in coronatijd
Drie maanden geleden werd duidelijk dat de coronacrisis flinke impact had op mediabedrijven en de vaste en freelance medewerkers. Hoewel de bezoekcijfers omhoog schoten, vertaalde dat zich niet in stijgende reclame-inkomsten. Juist het tegendeel was het geval. Evenementen werden geschrapt en de advertentiebudgetten bevroren. En dat betekende dat er maatregelen getroffen moesten worden om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden. Hoe gaat het nu? Een tipje van de sluier: ondanks allerlei mitsen en maren is er ook weer hoop, maar aan voorspellingen durft bijna niemand zich te wagen.
Er vallen harde klappen tijdens de coronacrisis. Het Centraal Bureau voor de Statistiek kwam donderdag met nieuwe werkloosheidcijfers. In juni waren er 404.000 Nederlanders werkloos. In maart waren dat er nog 273.000. In een maand tijd nam de totale werkloosheid van 3,6 toe naar 4,3 procent. De verwachting is dat onder journalisten ook een stijging van het aantal werklozen te zien zal zijn. In april steeg het aantal al fors ten opzichte van maart, namelijk met 11,2 procent. Toen ontvingen 1153 journalisten een uitkering van het UWV. In maart waren dat er nog 1037.
NVJ
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) kwam vrij snel nadat de overheid maatregelen bekendmaakte om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan met een meldpunt voor freelance (foto)journalisten die te maken kregen met afzeggingen van opdrachten. Tot 31 mei zijn er totaal 500 meldingen binnengekomen. Bij elkaar is voor 2.5 miljoen euro aan gederfde inkomsten gemeld. Het meldpunt is sinds 1 juni gesloten, maar via NVJ Coronamonitor kunnen er nog problemen worden doorgegeven.
De intentie van het huidige kabinet is om de steunmaatregelen, inclusief voor zzp’ers, te verlengen van 1 oktober tot en met 31 december. Daar worden nu gesprekken over gevoerd.
BDU Media voorzichtig positief
Bij BDU Media zijn de liquiditeitsproblemen gelukkig een stuk minder geworden, meldt directeur Media Heiko Imelman. Het mediabedrijf maakt gebruik van de NOW-regeling en het Steunfonds voor huis-aan-huiskranten. Maar ook nieuwe abonnees, donaties en gemeenten hebben daar goed aan bijgedragen, vertelt hij. “De roep om een abonnement te nemen heeft veel gehoor gekregen, in een paar weken tijd hebben wij circa 3.000 abonnees geworven, voor gratis huis-aan-huiskranten en nieuwsbladen forse aantallen”. Daarnaast werden de uitgaven aangepast, met minder pagina’s. Dat betekende wel “dat we minder gebruik hebben gemaakt van freelancers. Dit was onvermijdelijk omdat er in de corona periode veel minder activiteiten waren in de gemeentes waar wij verschijnen”.
Imelman benadrukt dat er geen afscheid is genomen van medewerkers: “Gelukkig zien we dat de dramatische daling van advertentie-inkomsten (50%) minder aan het worden is. We verwachten dan ook een voorzichtig herstel na de vakantieperiode (20% minder omzet) en hopen ook dat we weer meer kunnen rapporteren over lokale activiteiten.”
-
Journalistiek werk mogelijk onder avondklok, met perskaart en werkgeversverklaringen
11:46
-
Bij invoeren avondklok kunnen journalisten hun werk blijven doen
23 uur geleden
-
Nederlander besteedt 72% internettijd op mobiel
2 dagen geleden
-
Vijf simpele social media trends voor 2021
2 dagen geleden
-
Ons bijzondere online gedrag in 2020 in NOBO-cijfers
3 dagen geleden
-
3 dagen geleden
-
Lokale krant Peel en Maas voelt zich onder druk gezet door burgemeester van Venray
6 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Nieuwe cao voor het Uitgeverijbedrijf nog zonder ‘gezond speelveld’ freelancers
7 dagen geleden
-
Nederlander wil meer grip op persoonlijke gegevens
7 dagen geleden
-
Deze 26 projecten gaan in 2021 de onderzoeksjournalistiek in Nederland versterken
7 jan, 17:07
-
LinkedIn in 2021: 4 trends en 7 nieuwe functionaliteiten
6 jan, 11:15
-
Tweede aanvraagronde geopend voor freelance journalisten en fotografen die financieel geraakt zijn door corona
5 jan, 12:45
-
Wereldwijd meer dan 600 journalisten om het leven gekomen door coronavirus
5 jan, 12:44
-
Mediaraad Amstelveen steunt eerste drie journalistieke projecten
4 jan, 13:19
-
500 euro boete voor journalist De Gelderlander na kopen illegaal vuurwerk
4 jan, 09:42
-
Tooltips: dit waren de tien beste tools van 2020!
2 jan, 12:32
-
De beste kop stond op Nu.nl: Burgemeesters: bij illegale feesten treden wij op
21 dec 2020, 12:27
-
Twitter draait aanpassing retweetknop terug, te weinig effect in aanpak tegen nepnieuws
17 dec 2020, 11:34
-
Volgend jaar aparte studentenregeling Leids Mediafonds
17 dec 2020, 07:59
-
16 dec 2020, 16:12
-
Amersfoort stelt subsidieregeling voor lokale journalistiek weer open
14 dec 2020, 11:03
-
Nieuwe regels bij inzenden voor De Tegel
14 dec 2020, 11:03
Nieuwsoverzicht
-
Journalistiek werk mogelijk onder avondklok, met perskaart en werkgeversverklaringen
11:46
-
Bij invoeren avondklok kunnen journalisten hun werk blijven doen
23 uur geleden
-
Nederlander besteedt 72% internettijd op mobiel
2 dagen geleden
-
Vijf simpele social media trends voor 2021
2 dagen geleden
-
Ons bijzondere online gedrag in 2020 in NOBO-cijfers
3 dagen geleden