
Corona: mediaconsumptie verlegt zich naar nieuwssites en -apps
De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Het volgen van nieuws op nieuwssites en -apps is fors toegenomen.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van onderzoeksbureau GfK.Ook toepassingen als videobellen, online winkelen, appen en bellen namen flink toe.
Impact op digitale communicatie
Het coronavirus en de coronamaatregelen hebben een grote impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de virusuitbraak zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, appen en het volgen van online nieuws.
9 op 10 bekijkt online nieuws
In 2020 volgden Nederlanders het coronanieuws op de voet. Bijna negen op de tien gebruikten hiervoor weleens een nieuwssite of -app. De meest gebruikte platforms zijn Nu.nl, NOS en AD.
Het gebruik van smartphones voor nieuwsconsumptie steeg in 2020 naar 66 procent van de internetpopulatie, een toename van 43 procent ten opzichte van een jaar eerder.
-
De opkomst van de betaalde nieuwsbrief
12:32
-
Peter Eijsvoogel en Steven Flipse commissaris bij het Commissariaat voor de Media
11:59
-
4 dagen geleden
-
De Tweede Kamerverkiezingen: wat zeggen de partijprogramma’s over de media?
5 dagen geleden
-
Het liveblog sinds corona: persoonlijker, meer service en niet meer weg te denken van de voorpagina
5 dagen geleden
-
Clubhouse is in korte tijd razend populair geworden. Wat is er zo leuk aan?
20 feb, 19:44
-
Journalisten en pr-mensen missen elkaar, of tenminste persbijeenkomsten
18 feb, 08:52
-
Nieuwe ronde Amstelveens Mediafonds van start
17 feb, 08:55
-
16 feb, 16:40
-
De Raad voor de Journalistiek op zoek naar nieuwe journalist leden
16 feb, 11:40
-
Nieuwe website moet weerbaarder maken tegen nepnieuws
15 feb, 07:39
-
Nederlanders in 2020 bovenop het nieuws
4 feb, 16:12
-
3 feb, 16:24
-
Corona: mediaconsumptie verlegt zich naar nieuwssites en -apps
2 feb, 16:19
-
Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders
2 feb, 16:13
-
Dentsu: groei reclamemarkt in 2021 door stijging digitale bestedingen
2 feb, 08:31
-
Het vertrouwen in het nieuws en de journalistiek is in Nederland nog steeds hoog
2 feb, 08:08
-
29 jan, 09:55
-
Kabinet bereid taakstrafverbod bij geweld tegen journalisten te onderzoeken
28 jan, 10:46
-
Weer fotografen en cameraman bekogeld met stenen en vuurwerk
26 jan, 12:23
-
Paar incidenten over uitzonderingsregels voor pers tijdens avondklok
25 jan, 10:29
-
Dé online trends & ontwikkelingen voor 2021
25 jan, 10:26
-
Ww-uitkeringen journalisten op niveau van voor coronacrisis
23 jan, 12:33
-
23 jan, 12:29
Nieuwsoverzicht
-
De opkomst van de betaalde nieuwsbrief
12:32
-
Peter Eijsvoogel en Steven Flipse commissaris bij het Commissariaat voor de Media
11:59
-
SVDJ kondigt nieuwe aanvraagronde Steunfonds aan
4 dagen geleden
-
De Tweede Kamerverkiezingen: wat zeggen de partijprogramma’s over de media?
5 dagen geleden
-
Het liveblog sinds corona: persoonlijker, meer service en niet meer weg te denken van de voorpagina
5 dagen geleden