Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Corona: mediaconsumptie verlegt zich naar nieuwssites en -apps

Algemeen

De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Het volgen van nieuws op nieuwssites en -apps is fors toegenomen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van onderzoeksbureau GfK.Ook toepassingen als videobellen, online winkelen, appen en bellen namen flink toe.

Impact op digitale communicatie
Het coronavirus en de coronamaatregelen hebben een grote impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de virusuitbraak zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, appen en het volgen van online nieuws.

9 op 10 bekijkt online nieuws
In 2020 volgden Nederlanders het coronanieuws op de voet. Bijna negen op de tien gebruikten hiervoor weleens een nieuwssite of -app. De meest gebruikte platforms zijn Nu.nl, NOS en AD.

Het gebruik van smartphones voor nieuwsconsumptie steeg in 2020 naar 66 procent van de internetpopulatie, een toename van 43 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Klik hier voor het volledige artikel op NDP Nieuwsmedia