Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Helft jongeren bereid te betalen voor online nieuws

Algemeen

De groep Nederlanders die betaalt voor online nieuws is in 2020 fors gestegen. Dat blijkt uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media.

Het aandeel Nederlanders dat tegen betaling online nieuws afneemt, steeg in twee jaar tijd van 11 naar 17 procent. Dat is een toename van meer dan 50 procent.

Ruim een kwart
Als de respondenten met de intentie om dit jaar te betalen meegeteld worden, stijgt het aandeel betalende afnemers in 2021 door naar 26 procent. De Telegraaf, het AD en de Volkskrant zijn in Nederland de meest genoemde leveranciers van betaalde online diensten.

Verdubbeling onder jongeren

Jongere doelgroepen betalen verhoudingsgewijs vaker voor online nieuws. Voor steeds meer jonge lezers is nieuws niet vanzelfsprekend een gratis dienst. Zij zijn volgens het DNR-onderzoek steeds meer bereid om voor nieuwsdiensten te betalen.

Het aandeel betalende jongeren is in twee jaar verdubbeld. De samenstellers van het rapport concluderen dat dit mogelijk de belofte inlost van een toekomstbestendig verdienmodel voor de jongere doelgroepen.

Klik hier voor het volledige artikel op NDP Nieuwsmedia