Foto: Stockfoto 123RF

COVID-19: lokale media belangrijker geworden

Het Commissariaat voor de Media heeft het Digital News Report Nederland 2021 uitgebracht. Daaruit blijkt onder andere dat lokale media tijdens de COVID-19-pandemie belangrijker zijn geworden.

Het Digital News Report Nederland 2021 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism hebben we het onderzoek begin 2021 voor de vierde keer uitgevoerd. Midden in een lockdown en met een avondklok van kracht.

Lokale media belangrijker geworden
Tijdens de pandemie zijn Nederlanders vaker thuis gebleven en daardoor zijn lokaal nieuws en lokale media voor de burger ook belangrijker geworden. Afgelopen jaar bleek uit ons onderzoek dat naarmate Nederlanders jonger zijn, hun interesse in lokaal nieuws afneemt. Dit jaar was de vraag hoe verbonden Nederlanders zich voelen met de lokale gemeenschap. Ook de antwoorden op deze vraag laten zien dat naarmate Nederlanders ouder zijn hun verbondenheid toeneemt. Alhoewel ook een kleine meerderheid van de jongste doelgroep zich ten minste enigszins verbonden voelt. Het voornaamste onderwerp is – nog vóór COVID-19 – het weer.

Klik hier voor het volledig artikel op MediaMagazine

Meer berichten
De krant