Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Nieuwsconsumptie stijgt door betrokkenheid Nederlanders bij Oekraïne

Algemeen

De oorlog in Oekraïne leeft sterk onder Nederlanders. Dat is terug te zien in hun online mediaconsumptie. Er is duidelijk behoefte aan updates, context en verdieping van vertrouwde online nieuwsmedia.

Het webverkeer op de Nederlandse nieuwssites en -apps is sinds de inval op 24 maart sterk gestegen. Het nieuws leeft onder Nederlanders van alle leeftijden. Ook jongeren zijn bij traditionele nieuwsmerken op zoek naar verdieping. De informatiebehoefte van de jongvolwassenen valt op. De 20-34-jarigen brachten de meeste tijd op de nieuwsplatforms door: ruim een uur per dag. Dit blijkt uit analyses van de februaridata uit NOBO.

Langere bezoeken, meer berichten
Het aantal bezoekers, de bekeken berichten en de leesduur zijn vanaf de inval op 24 februari sterk toegenomen. Het bereik op de nieuwsplatforms steeg op de dag van de inval naar ruim 8 miljoen bezoekers, ofwel 55% van de 13-plussers. Dat is ca. een miljoen bezoekers meer dan eerder in februari. De sterke nieuwsbehoefte blijkt ook duidelijk uit de online leesduur. Die was op de dagen na de inval ruim drie kwartier, tegen een half uur eerder die maand.

Klik hier voor het volledige bericht op NDP Nieuwsmedia