Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Netto mediabestedingen in 2021 gestegen met 22% tot €5,34 miljard

Algemeen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2021 met 22% gestegen tot €5,34 miljard. 

Waar COVID-19 in 2020 nog een negatieve impact had op de uitgaven aan reclame door bedrijven, volgde in 2021 een jaar van herstel. Internet was de grootste drijver achter de enorme stijging, maar ook mediumtypen als televisie, radio, dagbladen en out of home profiteerden van de grotere mediabudgetten van adverteerders. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2021 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Ondanks het tweede coronajaar namen de bestedingen van zowel consumenten en de overheid toe en stegen ook de bedrijfsinvesteringen, waardoor de economie in 2021 weer opveerde. De totale netto mediabestedingen stegen daardoor per saldo met ruim €950 miljoen euro. Daarmee waren ze zelfs 14% hoger dan in 2019, het jaar vóór de pandemie.

Klik hier om verder te lezen op Fonk