Afbeelding

Onderzoek CvdM: huis-aan-huisbladen hebben het grootste bereik

Algemeen NNP-verenigingsnieuws

Het bestuur van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) is erg blij met de uitkomst van het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’, dat donderdag in Den Haag door het Commissariaat voor de Media is gepresenteerd. De huis-aan-huisbladen hebben namelijk het hoogste bereik, gevolgd door de regionale publieke omroepen en de regionale dagbladen.

“Wat een supercijfers, daar hebben onze uitgevers iets aan”, was de eerste reactie van voorzitter Roy Keller. “Precies wat we nodig hebben.”

Want de bereikcijfers mogen dan uitstekend zijn, er tekenen zich wel wolken af aan de horizon. Deze worden met name veroorzaakt door de alsmaar stijgende papierprijs en de energiecrisis. In de paneldiscussie in Den Haag hintte Jolanda de Rijk, directeur Enter Media, hier namens de NNP ook al op.

Belangrijkste informatiebron
Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Overall worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huisbladen bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger.


Uslu
Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.”

Een vraag over wat Uslu gaat doen met deze kennis over de huis-aan-huiskrant werd door haar ‘ontweken’. Ze onderkende de kostenproblematiek, maar keek vooral naar de gemeenten. “Gemeenten kunnen de lokale journalistiek ondersteunen, maar kunnen geen journalistieke bron zijn.”

Grote uitdagingen
In het panel benadrukte Jolanda de Rijk ‘enorm blij te zijn’ met de gepresenteerde cijfers. “We dachten het wel, maar het is mooi om het bevestigd te zien. Dat geeft onze sector vertrouwen.”

Om er meteen aan toe te voegen dat de uitgevers van huis-aan-huisbladen door onder meer de zeer forse stijging van de papierprijs voor grote uitdagingen staan. “We zijn altijd een zelfvoorzienend medium gebleven, maar die zelfvoorzienendheid staat onder druk. Het zou ons helpen als we hierin gesteund worden. Dat is nodig om journalistiek te kunnen groeien en ons kwalitatief te kunnen verbeteren.”

Klik hier het artikel van het CvdM en voor het downloaden van het volledige onderzoeksrapport

Afbeelding