Afbeelding
Foto: Stockfoto 123RF

Wat doet de mediaconcentratie met het nieuwsaanbod?

Algemeen

Bedreigt de monopoliepositie van grote uitgeverijen de kwaliteit van de journalistiek? Dankzij een reeks fusies en overnames wordt het Nederlandstalige krantenlandschap gedomineerd door twee bedrijven: Mediahuis en DPG Media. Deze twee bedrijven bezitten samen het leeuwendeel van alle kranten in het Nederlandse taalgebied. Twee onderzoekers analyseerden meer dan een miljoen nieuwberichten om te achterhalen welke gevolgen deze mediaconcentratie heeft voor het nieuwsaanbod.

In de Mediamonitor 2021 waarschuwde het Commissariaat van de Media dat er in Nederland een ‘extreem geconcentreerde dagbladenmarkt’ is ontstaan. Het Commissariaat, dat de taak heeft om de ‘onafhankelijkheid, pluriformiteit en toegankelijkheid’ van het media-aanbod te beschermen, waarschuwde voor zogenoemde mediaconcentratie: het fenomeen waarbij steeds minder bedrijven steeds meer media in handen hebben. Door meerdere media te beheren, hopen deze grote bedrijven geld te kunnen besparen. Volgens het Commissariaat neemt daarmee ‘het risico op verschraling van het aanbod toe.’

Het is in ieder geval duidelijk dat in de bladenmarkt veel geld verdiend wordt. Mediahuis maakte vorig jaar 117 miljoen euro winst en DPG Media 228 miljoen euro. Maar verschraalt hiermee ook het aanbod? Onderzoekers Jonathan Hendrickx van de Universiteit van Wenen en Annelien Van Remoortere van Wageningen University onderzochten of die vrees gegrond is.

Klik hier voor het volledige artikel op SVDJ