Foto: Stockfoto 123RF

Acht manieren voor lokale media om geld te verdienen – van bedrijvengids tot kleurboek

Lokale media staan al jaren onder druk en de coronacrisis heeft hun financiële situatie er niet beter op gemaakt. Advertentieopbrengsten liepen verder terug. Lokale omroepen, nieuwssites en kranten moeten dan ook op zoek naar andere verdienmodellen dan de traditionele advertentie. Dit zijn acht voorbeelden uit de praktijk.

1. Het donatiemodel
In de Nederlandse media zie je dit nog niet heel veel: lokale media die hun publiek vragen om een donatie te doen. Het is het internationale succesverhaal van The Guardian, die vorig jaar dankzij donaties voor het eerst in zijn geschiedenis winst maakte. Dit model lijkt echter moeilijk te vertalen naar andere mediatitels. Toch zijn er partijen die het proberen. DUIC uit Utrecht heeft bijvoorbeeld een vriendenclub, waarvan je voor 46 euro per jaar lid kunt worden en in ruil voor je steun enkele voordelen krijgt. Aan het begin van de coronacrisis heeft DUIC daarnaast aan lezers gevraagd om een eenmalige donatie te doen en dit zo makkelijk mogelijk gemaakt door een QR-code die gekoppeld was aan iDeal te publiceren.

2. Een bedrijvengids
Plaatselijke ondernemers zijn van oudsher natuurlijk de belangrijkste adverteerders in lokale media. Indebuurt van DPG Media biedt bedrijven niet alleen een traditionele advertentie of advertorial aan, maar een heel pakket aan mogelijkheden voor bedrijven om aandacht te krijgen. Zo kunnen bedrijven voor 149 euro een premium bedrijfspagina krijgen en kunnen ze aanbiedingen, vacatures en evenementen publiceren op de hyperlokale nieuwssites.

3. Het freemiummodel
DPG Media, Mediahuis en de NDC Mediagroep gebruiken dit model voor hun lokale kranten en je ziet het ook bij steeds meer websites van huis-aan-huiskranten terug: een abonnementsmodel, waarbij een deel van de artikelen alleen toegankelijk is voor betalende abonnees. Bij lokale media lijkt dit beter te werken dan een harde of ‘metered’ paywall. De simpele, gratis nieuwsberichten zorgen voor publiek – dat ook nog steeds advertentie-inkomsten oplevert – en langere artikelen krijgen het label ‘premium’ zodat lezers direct betalen voor toegang tot deze content.

Klik hier om verder te lezen op SVDJ

Meer berichten