NNP-verenigingsnieuws

Rodi Media kijkt verwachtingsvol uit naar 2018

Commercieel-directeur Eric Kooij van Rodi Media kijkt verwachtingsvol uit naar 2018 en verder.

Niet ten onrechte. "Als lokale en regionale uitgever zijn we een belangrijke speler op de mediamarkt in Noord-Holland, vooral in print en ook online. We geven in onze provincie met onze 26 titels wekelijks rond de één miljoen huis-aan-huisbladen uit, midweeks en op zondag. We anticiperen constant op nieuwe uitdagingen en we spelen in op waar - commercieel en redactioneel - behoefte aan is. In 2018 gaan we nóg meer inzetten op lokale identiteit, we durven te investeren in mensen en kwaliteit én… we zijn uitdagende mediapartnerships aangegaan. Dat blijven we dat doen."

Goed voorbeeld
Een goed voorbeeld van durf is het op de markt brengen van Nieuwsblad Haarlemmermeer, sinds afgelopen september in een oplage van 55.000 exemplaren ten zuiden van het Noordzeekanaal huis-aan-huis verspreid. En daarnaast is er een uniek samenwerkingsband ontstaan met andere uitgeverijen.

Kooij: "Met zes huis-aan-huisbladen in en om Amsterdam met een onvervalste lokale identiteit hebben we de handen ineengeslagen om commercieel en redactioneel, onder de welluidende en aansprekende titel Mediagroep Amsterdam, een samenwerkingsverband aan te gaan met Bijlmer&Meer (Amsterdam-Zuidoost), de Brug (Amsterdam-IJburg/Oost), ZUID! (Amsterdam-Zuid), Westerpost (Amsterdam-West, Badhoevedorp, Zwanenburg, Halfweg en Lijnden), Noord-Amsterdams Nieuwsblad en Kompas (Landsmeer, Oostzaan en Amsterdam-Noord)."

Om te vervolgen met: "Voornoemde titels, verenigd in Mediagroep Amsterdam, brengen in en rond Amsterdam, met een gezamenlijke oplage van 287.800 exemplaren, het lokale nieuws op een verfrissende manier. Met redacties die in de haarvaten van de lokale samenleving zitten. Met gedreven correspondenten en nieuwspartners staan zij garant voor goede verhalen, nuttige plaatselijke informatie, sport, cultuur, uitgaan, autonieuws, woonnieuws en vooral lokaal en regionaal aansprekende onderwerpen. Verder is er natuurlijk een uitstekende commerciële samenwerking als het gaat om doorplaatsingen van advertenties in aansluitende woon- en werkgebieden."

Milieuvriendelijk drukken
Van elementair belang bij al die ontwikkelingen en processen is de hedendaagse en toekomstige aandacht voor het milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. "Milieuvriendelijk drukken op onze waterloze pers in Diemen, recyclebaar papier gebruiken, voorloper zijn als het gaat om innovatie. Nog steeds zijn de ontwikkelingen in volle gang en uiteraard volgen we deze op de voet. Allemaal met het oog gericht op de toekomst in print en ook online. Geen schadelijke stoffen, geen gebruik van isoprophylalcohol, geen luchtemissie, een gezonder werkklimaat en reductie van de CO2-uitstoot."

"Verder een waterloze plaatproductie, gebruik van FCS-papier en mede daardoor een verantwoord gebruik van bosbouwgebieden. Sinds 2013 maken wij gebruik van groene stroom, beter voor het milieu en we zijn ISO 14001 gecertificeerd. Dat we eerder winnaar waren van de milieu-award International Waterless Printing Association zegt iets over onze bedrijfsvoering en -strategie. "

Voorsprong
Volgens Kooij hebben uitgevers die hun kranten volgens voornoemde milieuvriendelijke kwalificaties en normen laten drukken een voorsprong bij bijvoorbeeld het gunnen van een aanbesteding. "Gemeenten bepalen daar veelal hun keuze op. Een reden temeer voor uitgevers om eens met onze rotatietak, Rodi Rotatie, in contact te komen."

En tot slot: "Ook van het bedrijfsleven wordt een en ander verwacht. Het is een bijna morele verplichting om ook flyers en brochures 'schoon' en niet milieubelastend te laten produceren. Wij kunnen daar als geen ander een helpende en adviserende rol in spelen."

reageer als eerste
Meer berichten