NNP-verenigingsnieuws

Daniël van Iwaarden: 'We moeten visie ontwikkelen op de krant van de toekomst'

Eerlijk is eerlijk, ook bij de uitgevers van huis-aan-huis- en nieuwsbladen slaat de vergrijzing toe. Toch stapten de nu 24-jarige Daniël van Iwaarden en zijn studiegenoot en compagnon Huibert Goedegebure, eigenaars van Scheldepost, in 2011 met volle overtuiging in het vak.

"In 2010 moesten wij voor onze commerciële studie een studentcompany opzetten", vertelt Daniël. "Het probleem dat wij wilden oplossen was het tekort aan stageplaatsen in Zeeland. Wij hebben toen een platform opgezet waar mensen stageplaatsen konden vinden en een speciale stagekrant, in een oplage van 161.000 exemplaren, maakte daar deel van uit. Zo is Trainews (een samenstelling tussen trainee en nieuws) ontstaan."

Toen in 2011 het project klaar was besloten Daniël en Huibert samen het bedrijf voort te zetten. "Wij vonden het uitgeversvak leuk. Hoewel Trainews als blad niet meer bestaat begonnen we onder die bedrijfsnaam andere bladen uit te geven, zoals bedrijfsmagazines en een culinair blad. Veel in opdracht van anderen, maar ook een aantal in eigen beheer. In oktober 2013 namen we de al bestaande Scheldepost over."

Naast de uitgeverij heeft het bedrijf een tweede tak; www.verspreiden.com. "Via onze website kun je iedere brievenbus in Nederland bereiken."

Content door de lezer
Scheldepost is al meer dan 70 jaar een vertrouwde factor in de gemeente Kapelle. De krant verschijnt wekelijks op woensdag in een oplage van 5700 exemplaren.

"Door de overname veranderde er een hoop", aldus Daniël. "We waren ineens een grote naam in de omgeving. We moesten onze processen anders inrichten en in de slipstream van Scheldepost kwamen er nieuwe titels bij. Op dit moment hebben we naast Scheldepost ook Noord Bevelands advertentie- en informatieblad, 't Erremunenaertje (Arnemuiden), Wereld op Wielen en Woon in Zeeland als vaste titels. In alle huis- aan huis-titels gaat het lokale gemeentenieuws mee."

Wat opvalt aan de titels van Trainews is het luxe papier; 70 grams ISO90 offsetpapier op half Berliner formaat , wat de krant een degelijke uitstraling geeft. Nauwelijks minder opvallend is de wijze waarop de krant tot stand komt. Een redactie is er niet. "Wij willen aansluiten bij al bestaande community's. De content van de krant wordt geleverd door de inwoners zelf. Daar passen bijvoorbeeld activiteiten en aankondigingen van lokale verenigingen en organisaties in."

De krant is meestal rond de 16 pagina's, waarvan 2 pagina's redactionele content en een halve pagina raadsnieuws. De rest is advertentie. "Maar", benadrukt de jonge uitgever, "wij beschouwen ook advertenties als content. Dat betekent dat we niet iedere week dezelfde advertenties willen zien, maar dat die ook leuk en creatief moeten zijn."

Volgens Daniël is journalistiek geen functie van de weekkrant die hij voor ogen heeft: "Ik wil gewoon een positief, leuk blad maken. Met een groot wij-
gevoel."

Visie ontwikkelen
Dit jaar zetten Daniël en Huibert een nieuwe stap in hun uitgeverscarrière door met de Scheldepost lid te worden van de NNP. "Wij willen echt onze visie op kranten verbeteren en uitbreiden", zo verwoordt Daniël zijn motivatie.
"De trainingen, sessies en workshops van de NNP kunnen voor ons heel nuttig zijn."

Tegelijkertijd zien de twee nieuwkomers ook een rol voor zichzelf weggelegd: "Ik denk dat wij kunnen bijdragen door onze visie op de toekomst van de lokale kranten te laten zien. Ik denk namelijk dat het voor een organisatie als de NNP broodnodig is dat ze toekomstvisie blijven ontwikkelen. We moeten niet achteraan hobbelen, maar juist voorop blijven lopen. Zo alleen heeft de NNP bestaansrecht. Hoe maak je als krant gebruik van bestaande netwerken en hoe betrek je je lezer bij de krant? Wij geloven erg in lokaal. Ik heb liever meerdere kleine, hyperlokale edities, dan één grote. En uiteindelijk gaat het allemaal om content."

reageer als eerste
Meer berichten